Tråd: Ny med lem :)

Tjo, Åke heter jag och jag halkade in på det där med kanoter av en ren slump, egentligen var det mina endurokompisar som ansåg att det där med paddling nog var att anse som bra träning.
Under hösten började jag att bygga en liten solokanot i strip och upptäckte att bygga var nog lika kul som att paddla.
Nu när båten är klar så har jag börjat att skissa på nästa projekt, som blir större, mer lämplig för fiske och andra äventyr.
Tidigare har jag sysslat med trimmning av 2-taktsmotorcyklar och byggt avancerade avstämda avgasrör samt portat cyllar mm.
Mycket av det handlade om hur ljud rör sig i avgasröret och hur man kunde utnyttja återreflexer mm.
Båtbyggeriets hydrodynamik påminner till viss del om ljudvågor men det som ändå känns mest intressant är att man skapar något helt unikt av många små delar.
Jag kan sitta i timmar och  titta på botten på min kanot, dagdrömma, fundera,mysa.vänta på att lacken torkar, helt insnöad enligt vissa, men jag tror att bra ideer föds av drömmar och noggrann eftertanke, något som i dagens samhälle knappt existerar då stress och högt tempo fördummar och förblindar människosläktet.
Jag bor i en liten röd stuga i roslagen omgiven av diverse skrot och bra å ha saker med sambo och 4 roliga katter som är fruktansvärt bortskämda.
Under vintrarna  kör jag många endurotävlingar i östra distriktets mästerskap, om nån vill kolla på en deltävling så är det bara att dyka upp, flera av dom går i Uppsalatrakten men även längre in i mälardalen.
Ställen som ska paddlas till våren är följande, Rialaån som i ledbeskrivningar kallas Bolandsån, beskrivs alltid med start i Riala, men den börjar i sjön malmen i Rumsättra, en och en halv mil därifrån med en liten bäck som rinner ner i Långsjön och fortsätter därifrån med ytterligare en krokig bäck med gamla kvarndammar,  sankängar, grävda fiskdammar innan man når Riala och kan fortsätta där normalt funtat folk skulle börja.
Sjön Tärnan i österåker? är en annan tur som lockar med ödemark runt hela sjön.
Innerskärgårn så klart, Östanå, Kopparnäs, Stavs udde.
Sist men inte minst Långhundraleden och då ska jag ge mej fan på att det ska gå att paddla hela vägen från stora Älgö vid Åkersberga till Uppsala om jag så ska släpa kanoten hela vägen.
Ser ni nån vettvilling i ett lerigt dike antingen på motorcykel eller med kanot så kan det va jag. ;)

Sv: Ny med lem :)

Hej Krikonlund
Det där med Långhundraleden låter ju lite kul, man kanske skulle hänga på någon gång i vår. Det skall nog vara rejält med vatten för att det skall fungera.
Tittade på kartorna på Eniro och det ser verkligen ut som ett dike högre upp. Kanske det är lättare med endurohojen i alla fall.

Det närmaste jag själv kommit tvåtaktsmotorer var en gammal SAAB från -64 som jag hade för en massa år sedan. Härligt ljud i alla fall.

Vi har katt också, fast bara en, hon heter Lisa, är 7 år och älskar att klättra överallt. Hon tycker inte om när man sitter och skriver på datorn, då kommer hon och talar om att man skall bry sig om henne i stället, genom att lägga sig på tangentbordet.

Har du någon av de där aluminiumskenorna kvar? Då skulle jag kunna tänka mig att komma över med den där bullpåsen.
Curt

Curt

Sv: Ny med lem :)

Lustigt att din katt gör samma sak som mina, dock så tycker jag att man är mer utsatt när man läser tidning, mina katter anser att tidningar är  det samma som sängar och måste tvångsmässigt lägga sig i dom vilket kraftigt försvårar läsningen.
Skenor finns det en uppsjö av i min källare så du behöver inte vara orolig att inte få några.
Jag har rekat L-H leden med bil och tror att det kommer att gå som smort, den svåra delen är ju från Närtuna-Östuna, sen blir det ju nerförsbacke till Uppsala.