Tråd: Förslag på ny avdelning

Hej!


Nu när det tillkommit en pryl-avdelning kom jag att tänka på en avdelning som skulle kunna bli väldigt intressant på lite sikt. En avdelning för ledbeskrivningar, paddelberättelser fyller visserligen lite av den funktionen, men jag tycker att en avdelning för ledbeskrivningar skulle vara ett bra komplement för att kunna få en led beskriven i sin helhet och även att kunna få beskrivningen uppdaterad av efterföljande paddlare.  Kanotguiden.se, den gamla versionen, är ju en helt suverän källa för ledbeskrivningar, men ett forum som detta där alla användare kan bidra blir ju mycket mer dynamiskt och får en större potential i takt med att forumet får fler medlemmar som vill bidra.

En avdelning med ledbeskrivningar, när/om den växer till sig, borde ju också öka antalet besök på sidan.


Vad tror ni andra?


Kristian

Sv: Förslag på ny avdelning

Jag har ju fortfarande ambitionen att lägga upp en massa ledbeskrivningar under Vatten och kommer att fortsätta med det, men det en hel del jobb. Så någon variant i forumet har förutsättningar att bli riktigt bra och stor. Just att hitta bra paddelvatten är ju något som intresserar alla.
Måste fundera lite på upplägget bara.

Skall man ha en karta på Google?
Skall det finnas någon form av "mall" för beskrivningarna så de blir lätt sökbara?
Skall vi bara samla ihop länkar till andra sidors ledbeskrivningar eller…?
Om man använder andras kartor måste man ju tänka på upphovsrätten, mm.

Alla åsikter och idéer mottages tacksamt.

Curt

Sv: Förslag på ny avdelning

Jag tycker att dom vattenbeskrivningarna som du har gjort, Curt,  är dom bästa och mest aktuella.
Kanotguiden tycks vara skriven på -70taletrichedit/smileys/YahooIM/19.gif.html   och mycket har hänt sedan dess.

Åke

Sv: Förslag på ny avdelning

curt skrev:

Jag har ju fortfarande ambitionen att lägga upp en massa ledbeskrivningar under Vatten och kommer att fortsätta med det, men det en hel del jobb. Så någon variant i forumet har förutsättningar att bli riktigt bra och stor. Just att hitta bra paddelvatten är ju något som intresserar alla.
Måste fundera lite på upplägget bara.

Skall man ha en karta på Google?
Skall det finnas någon form av "mall" för beskrivningarna så de blir lätt sökbara?
Skall vi bara samla ihop länkar till andra sidors ledbeskrivningar eller…?
Om man använder andras kartor måste man ju tänka på upphovsrätten, mm.

Alla åsikter och idéer mottages tacksamt.

Anger man start- och slutpunkter så tycker inte jag att en karta är jätteviktigt eftersom spekulanter på att paddla en led nog oftast kikar via google eller eniro ändå. Ju mer info man får tillgång till desto bättre dock.

En mall tror jag är jättebra. Att en led beskrivs efter bestämda kriterier så att man tex kan söka på fallhöjd, längd, sjöandel etc.

Det bästa tycker jag är om man gör egna ledbeskrivningar, som extra information kan man ju ha med länkar till samma led beskriven på andra ställen. Det kan väl få ta den tid det tar att bygga upp en samling med ledbeskrivningar, huvudsaken är ju att det är roligt och att varje led får utrymme för diskussion och ev uppdatering från olika paddlare.

Edit: vill bara tillägga att jag tycker gamla kanotguiden är väldigt bra, men tyvärr inte så informativ eller uppdaterad som man skulle önska. Plus att det är en väldig svaghet att den är ganska statisk och tex saknar utrymme för diskussion.

Senaste redigerad av Zealot (2010-04-08 20:44:50)