Tråd: Nybörjare skall ut på långtur

Hej!
Jag heter Simon och hitta precis denna sida idag, väldigt trevligt ju. Jag har paddlat en del i mitt liv men har på senare tid snöat in ordentligt. Det är ju otroligt trevligt. Planerar i sommar en drygt 20 mil lång tur. Fagersta till Stockholm via strömsholmskanal och Mälaren. planerar att göra det i Juni på ca 8-10 dagar vilket skulle innebära ca 2- 2.5 mil / dag. Eftersom jag aldrig vart ute längre än två dagar förr är jag medveten om att det säkerligen finns saker jag inte räknat med. Vore väldigt trevligt med tips av er, särskilt av någon som har erfarenhet av längre turer.

Är 2.5 mil per dag ett rimligt mål?
Några synpunkter på paddling i Mälaren?
Kan jag passera Riddarholmen i kanoten?

Tacksam för alla tänkbara tips!

Simon

Sv: Nybörjare skall ut på långtur

Jag brukar ha ett handhållet segel med mig utifall man får medvind, säkert trevligt att ha på mälaren om man vill vila lite.
Det finns bilder på det på en av berättelserna.
http://www.opencanoe.se/forum/viewtopic.php?id=106

Sv: Nybörjare skall ut på långtur

Hej Simon, välkommen till forumet.

Fagersta är min gamla hemstad så det har blivit många turer på kanalen genom åren.

2,5 mil är ganska lagom dagsetapper, men det kan vara bra att planera in några extradagar om vädret gör det svårt att paddla över sjöarna. Många gånger brukar det ju mojna framåt kvällen, så det blir enklare sjöpaddling då. Fast då har man ju ingen hytta av ett Krikonlundsegel förstås :)

Här är en länk till ledbeskrivning över kanalen.
http://www.stromsholmskanal.se/kanot/fardbeskrivn.html
Några av de finaste delarna är den smala kanalen innan Ramnäs och mellan Östersjön och Hallstahammar.

Har inte paddlat på Mälaren, så på den sträckan har jag inga goda råd att ge.

Curt

Sv: Nybörjare skall ut på långtur

Hej Simon!


Det låter som en härlig långfärd du planerar!

Strömsholmskanal är ett av 10 utvalda smultronställen som Jan Lönn från kanotguiden.se tipsar om på sajten.

Strömsholms kanal


Jag hoppas ni får en lyckad tur och att du skriver och berättar lite om den efteråt!


http://www.opencanoe.se/forum/richedit/smileys/custom/sail_boating.gif

/Kristian

Senaste redigerad av Zealot (2010-03-31 09:34:42)

Sv: Nybörjare skall ut på långtur

Hej igen
Tack för tipsen. Mäktigt Segel Krikonlund, sånt vill jag ha! Ligga och lyssna på p1, dricka kaffe och glida fram. Curt och Zealot tack för länken och tipsen. Jag är även själv ursprungligen från Fagersta, bor dock numera i Umeå. Ser väldigt mycket fram emot att återvända till kanalen.

Funderar vidare på navigation i Mälaren. Ser ju ut att vara en hel del olika vägar att välja mellan fram till STHLM, många öar och vikar osv. Vad har ni för tankar kring navigering, GPS eller klassisk karta och kompass?  Klara man sig på karta och kompass eller är det bara dumt när man är ute i en så stor sjö med så många öar?

Tack för ett väldigt trevligt forum

Simon

Sv: Nybörjare skall ut på långtur

Just ja. Jag kom på att jag nog behöver en kanotkärra. Det är ju en hel del slussar. Vet ni var man kan få tag på en billig som funkar bra?

Glad Påsk

Simon

Sv: Nybörjare skall ut på långtur

Simon skrev:

Funderar vidare på navigation i Mälaren. Ser ju ut att vara en hel del olika vägar att välja mellan fram till STHLM, många öar och vikar osv. Vad har ni för tankar kring navigering, GPS eller klassisk karta och kompass? Klara man sig på karta och kompass eller är det bara dumt när man är ute i en så stor sjö med så många öar?

Tack för ett väldigt trevligt forum

Simon

En karta får man inte batteritorsk på.
Jag gillar kartor bättre, har lite svårt för nymodigheter men om man inte är van med kartor så kanske gps är bra.
När ska du ge dig ut på turen?

Sv: Nybörjare skall ut på långtur

Simon skrev:

Just ja. Jag kom på att jag nog behöver en kanotkärra. Det är ju en hel del slussar. Vet ni var man kan få tag på en billig som funkar bra?

Glad Påsk

Simon

Biltema har en, den ser ok ut på bild iaf. Det kanske finns billigare någon annanstans, men Biltema är ju generellt väldigt billiga.

Biltemas kanotvagn

Sv: Nybörjare skall ut på långtur

Biltemas kanotvagn är inget vidare! Vi har en och den har en tendens att vika ihop sig under färd, med kanoten ovanpå. Detta trots att Mumrik väger under 20 kg. Kan givetvis bero på min allmänna klantighet, men jag ville ändå berätta. Anna

Sv: Nybörjare skall ut på långtur

Här finns en översikt med olika kanotvagnar, bra bilder så man kan se konstruktionen och jämföra med billigare alternativ på andra ställen eller om man vill och har möjlighet att tillverka en egen vagn:


Kanotvagnar


och prislista


/Kristian

Sv: Nybörjare skall ut på långtur

För några veckor sedan fanns det ett par Lindervagnar på Blocket, men de verkar vara sålda nu.
Fast det är värt att kolla Blocket då och då.

Curt