Tråd: Vilket lim?

Mumrik (en Svante stitch and glue) behöver få någon sorts beslag för att fästa flythjälpmedel. I dagslägen sjunker kanoten när jag gör reentry. Behöver limma fast någon form av remfästen mot botten för att kunna remma fast "flytet" så lågt som möjligt.  Vill inte ha metallbeslag, då ett barn ibland placeras framför främre tvärträet. 
Vilken typ av beslag skulle ni rekommendera och med vilket lim bör de fästas? (Mumrik är målad)

Sv: Vilket lim?

Jag skulle göra en ply skiva som en vägg och fylla med frigolit som du limmar med vanligt pu lim bygg upp så att den är ett par mm högre en relingen och plasta/skruva fast en ply skiva över,då blir det inget över för vatten?styk lite plast över det hela för att vatten skydda det.

Sv: Vilket lim?

Nej, det blir ingen bra lösning för vår del. Dels för att kanoten blir tyngre och då kan jag inte längre lasta ensam. Dels för att jag ibland har barn med mig och då behöver utrymmet till dem. Då får mindre flythjälp (ett par liggunderlag) duga och vi accepterar att vi får simma tills vi bottnar innan vi kan tömma och ta oss upp igen. Det är främst med tanke på strömmande vatten och senhöstturer jag vill kunna ha mycket flyt "inpackat". Inte minst som jag oftast paddlar ensam.

Sv: Vilket lim?

Om du ska limma på ytor som är lackade med enkomponentsfärg så fungerar nog silicon.
Ska du använda styrofoam?( den grön blåa hårda frigoliten heter väl så?)
Om jag var du så skulle jag skära långa remsor eller korvar av styrofoam och limma dom med epoxi under innerrelingen på ett trärent skrov, sedan forma dom med slipmaskinen, klä med glasfiberväv och epoxi.
Det borde ge större volym än att lägga block i ändarna samtidigt som dom inte är i vägen för din passagerare eller last.
Om det är snyggt? , nja kanske inte, men bortsett från det så är flytkraften spridd över hela båten vilket borde göra den stadigare då den är vattenfylld.
Kanske borde man prova att bygga ett dubbelskrov av tunn plywood med tunn styrofoam i mellan?
Eller gör som Paddelnisse säger, bygg ett däck och fyll med pingpongbollar eller bubbelplast.richedit/smileys/YahooIM/16.gif.html 

Åke

Sv: Vilket lim?

Hm, jag läste din fråga igen och såg att det var beslag som skulle limmas, då håller inte silicon.

Sv: Vilket lim?

Börja med att slipa rent från färg där du skall ha fästet. Kapa till korta bitar av elektrikerrör, limma fast dem med epoxilim, plasta sedan en bit glasfiberväv över som extra förstärkning.
Jag antar att du sätter fästena där du har skarv mellan skivorna.

Svante

Sv: Vilket lim?

Tack för svar. Svantes är säkert det korrekta. Har dock macklat lite under dagen och det blir så här; korta listbitar kapas. Packremmar limmas och häftas med "luft" på dessa. Listbitarna limmas mot kanotens botten.
Måste dock iväg och handla list, så jag får se vad som finns i boden. Har jag alla grejor hemma för Svantes ide blir det kanske så. Då får det dock vänta till våren...
Hade jag insett behovet från början hade jag satt listbitarna på den undre av sidobitarna, men nu går det inte att få till något tryck på fogen, så det får bli botten.

Senaste redigerad av ancal (2010-01-04 20:14:00)

Sv: Vilket lim?

I Acronen har jag gjort en lösning liknande Svantes. Jag plastade fast några korta bitar av plastslang i botten och trädde en stump repsnöre genom dem. Det gör att jag kan surra fast packningen stadigt mot botten i kanoten.
Men man kan ju lika gärna använda dem till att spänna fast någon flythjälp i stil med cellplast eller liknande.

http://i268.photobucket.com/albums/jj26/downrivercurt/Blandat/rep_acron.jpg


I slalomkanoten "fransade" jag till ändarna på repsnöret och plastade fast med epoxy och glasfiber direkt mot botten. Sedan var det bara att trä in benremmarna under repsnöret.

http://i268.photobucket.com/albums/jj26/downrivercurt/Blandat/rem_C2.jpg

Här är en annan lösning med band i stället, då blir det helt platt mot botten men lite svårt att trä in remmarna under.

http://i268.photobucket.com/albums/jj26/downrivercurt/Blandat/band_gml_C2.jpg

Curt