Tråd: Anna, har du börjat?

Ancal, har du börjat på ditt stripbygge?
Vad blir det för modell?

Sv: Anna, har du börjat?

Nej, det ultimata kanotbygget är inte igång. Har hämtat spantmallarna, de fick en snickare såga till åt mig. Lister och byggbädd väntar. Ritningen har Friedel gjort. Gjorde en själv först, men ville ha den granskad. Det tyckte han blev för bökigt, det var lättare att göra en ny, efter mina kravspecar!
Det blir en solo, lite lik dem som finns på Sjöviks folkhögskola, men smalare, mindre språng, längre och med några cm högre relingar. 73 X 488 tänkte jag skulle bli slutmåtten.
Just nu finns varken tiden eller lokalen (ägaren använder den just nu), så Mumrik blir huvudkanot minst en sommar till. Ska dessutom bygga om (förlänga) sonens, den har börjat läcka i mittefogen...
Den nya ska heta Lutra, så alla mina nya paddlar får ett inbränt utterhuvud på bladet.

Sv: Anna, har du börjat?

http://www.opencanoe.se/forum/richedit/smileys/YahooIM/1.gif Va roligt att du har börjat.
Kommer du att limma med vitlim eller testar du Thomassons snabba epoxylimning som jag använde mig utav på Rus.
Det finns vitlim som fungerar ner till 10 minus.richedit/smileys/Happy/10.gif.html
Lurewad har modifierat Svantes ritning en liten aning och jag funderar på att göra en sådan, problemet är att jag inte heller har något ställe att bygga på när det är vinter.
Anna, du borde lära dig hur man sätter in bilder på forumet, för jag skulle tycka att det vore intressant att se kanoten bli till, om du tycker att det är krångligt så kan vi höras på telefon så kan jag försöka att vägleda dig.

Åke

Senaste redigerad av krikonlund (2009-12-20 19:01:09)

Sv: Anna, har du börjat?

Visst borde jag?! Funderade nästan på att mejla bilder till någon, men kom på att jag var tvungen att städa innan jag kunde fota... Mumrik är också modifierad, smalare än Svantes ritning och med tumblehome. Att vinkla in hela översta skivan som jag gjorde, är dock inte det bästa, det kostar slutstyvhet! Gör man istället ett symetriskt urtag ca tio cm ner från relingen, en meter in på varje sida om mitten och försluter med en "extra" söm vinner man hanterbarhet utan att förlora så mycket styvhet. Helt klart bättre. Jo, nu borde jag kunnat lägga in bilder igen, ja.