Tråd: Mosie River 2009 - länk

En paddeldagbok från ett gäng som paddlat på Mosie River.

Jag klistrar in texten också, eftersom länkar ibland lever sitt eget liv:


"Moisie River 2009

[i]Klassificering
R=Rapid
L=Ledge (kant)
P=Portage (siffran anger lyftets distans)
[/i]


3/7
Allting flöt på bra. Incheckningen, flighter, bagage, tull, taxi,hyrbil… Dock fick vi inte ha fiskespön som handbagage utan slog in demi en plastsäck. Men de höll. I tullen träffade vi en trevlig flicka somundersökte vår mat, men lät oss ta in allt. Hon älskar själv naturenvilket nog var tur, plus att åtta väskor i en stor hög inte såg sålockande ut. Biluthyrningsfirman Rent a Wreck var bra som vanligt. Vifick en Pontiac Montana med takräcke. Efter diverse shopping ochrusningstrafik i Montreal kom vi till kanoterna och Quebec halv 9.Riktigt proffsig och fin utrustning. Vi rullade iväg en bit utanförstan och tog in på ett billigt motell. Sista torra natten.



4/7
Upp tidigt för att äta frukost. Bil längs kusten i regnskurar ochdimma. Lunch på subway i Forrestville. Vi handlade bränsle till köketpå Bai Comou och sen rullade vi in på 389:an. Vi såg en svartbjörn ståvid vägen uppe på en klippa. Längs vägen plockade vi upp en liftare,Luc, som hade en stuga längs vägen. Hans adress var: vid skylt 289 km.Hans bil hade pajat. Han hade skjutit en björn vid sin stuga. Vislirade på längs grusvägen till kl 20.00 då vi hittade den andrasamlingen hus längs vägen, med bensin och restaurang. Uppvärmdamakaroner och tomatmacka för mig. Sen körde vi 30 min till och tältadevid vägen cirka 330 km in. Varm kväll, kall natt. Mycket kall! SågManic Sanc-dammen, 214 m hög.



7/7
Paddling: 8.40 – 19.00, 33 km
Frost inatt, riktigt kallt! Kläderna på tork hade frusit. Dimman lågtät över skog och älv. Vi fick en lång och härlig R1 och R2 som start,sedan en R1 och därefter lugnt ett bra tag. Därefter kom det förstariktiga lyftet. Vi såg spår (björn?) vid första lyftet. I övrigt har visett vithövdad örn, bäver, ren och nån sorts fiskande fågel. Efter enlång dags paddling hittade vi ett fint ställe att campa på vid ensandstrand. Mys, whiskey och Alex födelsedag. Shervin torkade sovsäckpå elden. Sand överallt. Solen sken hela dagen från en molnfri himmel.Mängder av flygplan och höga slöjmoln under eftermiddagen dock.

9/7
Paddling: 11.10 – 15.30, 4 km
Den stora vandringen, P1382. Nu är vi på Moisie. Upp sent efter enpåfrestande dag igår. Mycket var blött, så det blev en lång morgon.Till slut började vi vandringen förbi fallen som leder in i Moisie.Stigen försvann snabbt, så vi stred fram 300-400 meter i obanad terrängmed kanoter på huvudet. Horder av bromsar som bet igenomunderställströjan hela vägen. Sen hittade vi stigen igen ochavslutningen gick snabbare. Tog en powerbar och paddlade en R2 och 3 kmpå Moisie till nästa portage som var 465 meter, som vi tog men slogtidigt läger vid änden av den. Magnifik tältplats på en klippa precisöver en R4. Har druckit säkert 3 liter idag. Varmt och ljumma vindaräven på kvällen. Moln börjar dra in, väderomslag? Lite fiske och enkopp kaffe under kvällen dock ingen fisk. Plockade ihop till spriddavattendroppar.



11/7
Paddling: 8.15 – 19.30, 34 km
En lugn morgon paddelmässigt. Fortfarande varmt men mer moln, riktigtvarma vindar. Började komma in i kanjonen, spegelblankt snabbtströmmande vatten. Filmade från kanoten. Före lunch avverkade vi en R2och två stycken R1. Till lunch kom vi till dagens knepiga ställe, ettlyft på över 1000 meter, blandat med flera R4 och R5. Vi körde två R3och åt sedan lunch. Tog första portagen och bar/linade över två styckenR4. Körde nästa R2 och bar över L5, körde ytterligare en R3 och nästaportage. Vid den sista portagen (572 meter) ville Alex lina en lång R5.Jag och Gustav var för trötta för att gå fram och titta så vi bar utanandra problem än lerpölar. När vi närmade oss andra änden hörde jagAlexander ropa. De hade tappat kanoten i sista forsen, och Alexanderhade stukat foten (han trodde första den var bruten). Vi slängde ipackningen och Shervin sprang längs stranden. Det tog cirka 15 minuteroch 3 kilometer att komma ikapp kanoten. Tungt att paddla vattenfylldkanot till land, kom iland på fel sida. Samlade ihop oss, drog osstillbaka några hundra meter och skulle precis korsa floden igen när visåg Shervin och Alexander komma gående. Resultat: En stukad fot, enjumpasko, en paddelsko och ett fiskespön var borta. Vi fortsatte någrakilometer till nästa tältplats, slog läger sent i blåst och ankommanderegn. Lade om fot och hängde upp grejer.



14/7
Paddling: 9.30 – 17.30, 20 km
Morgonen började med att en helikopter landade och släppte av ett gängfrån Kanadas naturvårdsverk som skulle räkna laxar och bo i stugan i enmånad. Så vi stack iväg under den växlande himlen. De hade inget emotatt vi hade bott i stugan. Körde inledande R3 och R2. Det började snartregna igen, vi tog oss ner längs ett antal R1:or och en R3. När vi komtill en R2-3 plurrade Shervin och Alexander när vi skulle traverseraöver till höger sida. Jag och Gustav klarade oss enkelt men när vi hadevänt oss om låg de och simmade. Alexander höll i båten, Shervin flötiland längre upp. Vi fiskade upp Alexander och satte på honom enräddningsfilt. Sedan försökte vi hitta Shervin. ¨Vi hade signalerat atthan skulle ta sig nedåt. Han klättrade längs kanten men var tvungen attsimma sista biten till oss för att komma fram. Stranden var för brant.Vi kom inte längre med kanoten p.g.a en vals. Fick användning förkastlinan och drog in honom. Shervin var inte lika nedkyld somAlexander. Alexander sov sedan i en räddningsfilt och en blöt sovsäck.Shervin klarade sig bättre för en gångs skull.



16/7
Paddlat: 8.15 – 18.30    53 km
Sista paddlingsdagen, en lång forcerad etapp. Fin morgon vid en härligtältplats. Mycket hann torka trots att vi gick upp tidigt och kom ivägtidigt. Vi var alla trötta på ”livet” och ville komma hemåt, trots attvi gjort trippen på rekordtid. Förmiddagen var långtråkig med svagström och enformigt landskap. Kom fram till järnvägen före lunch.Lunchade strax före första R3 vi sista forsarna i Moisie. Vacker plats,var mycket trött efter två nätter med dålig sömn p.g.a klåda från bett.Sedan forsarna, första en R3 som var riktigt kul, stora vågor utanproblem. Höll till höger, bar över nästa R5 på vänster sida. Tog osssedan ner en bit längs högerkanten förbi R2 och R3. Ett gängforskajaker hejade på. Nästa R3 blev katastrof. Shervin och Alexanderlinade kanoterna. Från sidan såg det inte farligt ut men när vi kom uti vågen hade vi läst helt fel. Kom med fel vinkel, fören greps av vågenoch vi kom upp på sidan längsmed v:et, som helt enkelt vände båten uppoch ner. For igenom en R3 sedan fick jag tag på en blå lina ochförsökte simma in till land med den. Orkade inte rubba kanoten så vidrogs in i nästa fors, R4. ENORMA vågor. Jag kom ifrån både kanot ochGustav, hämtade andan i nästa ”lugnvatten” och for in i nästa R3. Jagfördes med till en krök där floden går under järnvägen och fastnade ibakvattnet. Låg djupare och djupare i vattnet, flytvästen hade nog åktupp mot halsen. Trodde jag kunde sparka mig in till land men drogs runtett par varv. Trodde ett tag att jag skulle sugas ut i forsen igen menvar plötsligt 2 meter från land och kunde kämpa mig upp. Mycketomskakad, nedkyld och rädd. Var hade Gustav tagit vägen? Såg annangrupp på andra sidan forsen men de hade inte sett mig. Snart komShervin och Gustav, de var ok. Lättad. Det var 15-20 minuters kamp förlivet kändes det som. Först hålla sig flytande, sedan försöka kommatill land. Solen gjorde att vi torkade fort efter kramkalaset.Återhämtade krafter, sen linade/slet vi kanoterna förbi resterandeforsar. Var tvungna att paddla under bron, R3, otrevlig turbulens ochvågor som bröts mot väggen till strand. Linade en R3 till sedan var detbara en sista R1 till före de sista 15 km. Kom fram 18.30 tillkampingen vid paddlingens slut. Äntligen över. Pratade med några mererfarna kanotister som blev klara ungefär samtidigt. Shervin ochAlexander liftade för att hämta bilen. Jag och Gustav bar upp kanoteroch packning. Väntade i kyla och bland knott. Bilen var inlåst så dekom tillbaka vid 21.00 med taxi. Tältade på kampingen med dusch ochtoalett. Beställde pizza ute i ingenstans med hjälp av en jättehjälpsamcampingvärd. Dålig pizza dock. Värden var jättesnäll och hjälpte oss påalla sätt. En sista natt i tält."



Källa: Outsideonline.se