Tråd: Vattenupptagning i glasfiberlaminatet

Läste den här tråden om glecoat på utsidan.se:

gelcoatfråga


Undrar över det här:

Gelcoaten på en kanot är mest kosmetisk till skillnad från en båt somligger i hela tiden och behöver skydd för vattenupptagning iglasfiberlaminatet. Vänta ett år till och sen följer du rådet att lackaom hela kanoten.

Tar glasfiber upp vatten om det inte är skyddat av gelcoat? Jag har endel rejäla skavanker på mohikanen, som är exponerar glasfibern för regn och väta (dagg) ständigt. Jag har också tyckt att kanoten känns tyngre än de 40kg den enligt ska väga.


Jag är tacksam för tips på underhåll av glasfiberkanot! Hur har ni gjort med era?


/Kristian

Sv: Vattenupptagning i glasfiberlaminatet

Själva laminatet tar upp vatten, ja! Får det sedan frysa "under" celcoaten kan isen spräcka bort nya celcoatbitar. Har du möjlighet bör du få kanoten torr före vintern. Är celcoaten mycket skadad får du sedan skydda med en press. Spackla över går också. (Då måste klanoten vara torr!) Oftast blir skadorna trots allt små.
För min del går jag över kanoten ungefär vid den här tiden, kollar genomslag och lägger i lite celcoatspackel om det behövs. Vaxar på våren, så inte solen går så hårt åt celcoatlagret. Vår Clipper är redo för en riktig ansiktslyftning snart, med ny celcoat över hela ytan, men eftersom jag tänker ge den nytt trim i samma veva får det vänta... Tänker mig en tomatröd med trätrim. Kanske tar jag bort lite kölar och rundar till bottnen också? Anna

Sv: Vattenupptagning i glasfiberlaminatet

Tack Anna!


Ansiktningslyftningen på Clippern låter väldigt spännande! :)
Det ser jag fram emot att få läsa mer om!