Tråd: Hur brett får det bli?

Behöver fixa till takräcket för två kanoter... Flera "breddar" takräcket på olika sätt. Hur mycket får man ha utstickande på sidorna på en vanlig personbil? Är det fritt fram, eller kör man "på nåder" tills man råkar på en nitisk trafikpolis?
Frågan blev plötsligt lite extra aktuell, vi ska till Motala i helgen och tänkte utöver "storvågstest" i Varamon köra förbi vätternkajak och äntligen ordna transportsidan. Är det lagligt vill jag dock helst bara kunna skjuta kanoterna upp och ner!

Sv: Hur brett får det bli?

[FONT=Arial][SIZE=2]Jag tror att om lasten sticker ut mer än 20 cm på sidorna måste man markera den på något tydligt sätt, (ungefär som man gör när kanoten sticker ut framför bilen eller mer än en meter bakom).[/SIZE][/FONT]

Curt

Sv: Hur brett får det bli?

Då man hänger motorcyklar på dragkroken har jag för mig att man får vara 2,35m bred.
Mitt takräcke är lika brett som backspeglarna på min bil, räknas det som utstick eller som bilens bredd?

Sv: Hur brett får det bli?

Ok, backspegelbredd blir det då. Med 180 cm att spela på blir det nog ett gör-det-själv-projekt. 180 - kantstopp borde ge utrymme till både clippern och mumrik, med några cm att kila runt med remmarna på... Får ordna ett kantstopp som det går att fästa något väl synligt i. Stort tack för hjälpen!

Senaste redigerad av ancal (2009-08-18 18:52:49)