Tråd: Viskan - vad att tänka på?

Någon som vet om det finns något särskilt att vara uppmärksam på i Viskan? Tre trettonåringar (varav en min brorson) startar i början av juli från sjön Mogden och paddlar så långt de hinner och orkar. Finns det några farliga ställen som överraskar? Reningsverket strax före Varberg - blockerar det hela ån? Killarna är vana vid friluftsliv och vid varandra, kanoten är tålig och de blir som sagt upplockade om de tröttnar, så själva projektet bekymrar ingen. Lokala tips är dock alltid välkomna! Anna

Sv: Viskan - vad att tänka på?

Det är en medlem på utsidan.se som nyligen paddlat Lagan, och det var enormt mycket vindfällen över åns norra delar på småländska höglandet. Finns det inga kraftverksdammar längs Viskan? Det borde det göra, kanske läge på att kika lite på satellitbilder på eniro.se eller google earth om de inte gjort det?

Blade06 på utsidan har nog paddlat hela Viskan tror jag, kan vara klokt att rådfråga honom.

Spännande paddling och modiga grabbar, och framförallt väldigt modiga föräldrar! ;)

Är de vana vid forspaddling? På Kanotguiden så börjar Viskan övre en bra bit söder om Borås och ännu längre från Mogden. Den etappen anges som medelsvår forspaddling... Sträckan från Mogden till Svaneholm borde kunna vara väldigt risig/svår eftersom den inte avhandlas på Kanotguiden?

/Kristian

Sv: Viskan - vad att tänka på?

Tack! Jag vidarebefodrar till brorsonen. Tror inte över delen är så svår, snarare väldigt grund... Bra vadarskor får de ta med sig, och forkar. Ordentligt med dragrep ska jag påminna om, men där tror jag själva inloppet i Hökerum är "vassigast" och det brukar brorsan slå med aggregat (för att man ska kunna paddla över och köpa glassrichedit/smileys/YahooIM/16.gif.html  ).

Sv: Viskan - vad att tänka på?

Slutrapport! Det bidde en tumme... De slet och drog mer än de paddlade. Ringde en pappa och fick lift några mil nerströms, paddlade, lyfte, slet. Sedan kom forsarna. Virvlar och svårläst vatten gjorde att de gick i land och ringde efter hemtransport. Klokt, kan man inte läsa vattnet har man inte där att göra. Tältade vid hemsjöns strand. Ved och lite extragod grillmat bars till dem och de var trots allt nöjda med sin minitur - det var det viktigaste!

Senaste redigerad av ancal (2009-07-26 16:15:24)