Tråd: Dalälven: Idre - Västerås. Möjligt?

Hallå!

Satt och följde Dalälven via en karta, tänkte se om jag kan glida från Idre till Västerås, men jag stötte på lite bekymmer vid Nordmyrasjön.

Hur man tar sig enklast med kanadensare från Idre till Västerås (eller hyffsat nära)?

Borde man inte kunna komma in till Strömsholm? Svartån?

//Hawkeye

Sv: Dalälven: Idre - Västerås. Möjligt?

Hej Hawkeye
En intressant paddeltur du planerar.

Den enklaste "vattenvägen" borde vara att följa med Dalälven hela vägen ut i Bottenhavet upp i Mälaren och vidare till Västerås. Fast havspaddling kanske inte är det du tänkt dig?

Jag skulle nog försöka med den här varianten:
Dalälven
Upptag innan forsen i Avesta "Gamla byn"
(Jo det blir över en mil landtransport, men du kommer att behöva kanotvagn på flera ställen innan. Många kraftverk är det).

Landtransport förbi Bjurfors
en kort bit på rv 68
Fröbenbenning
blandad stig/väg Digerkällan
Lapphyttan
Olsbenning
Paddling genom sjön Bågen
Karbenning/Bennebo

Där kan du välja Svartån österut eller Ltp till Snyten, Åmänningen, Strömsholms kanal, Galten, Mälaren, V:ås.

Svartån verkar ju mest spännande, en fråga är ju om vattenföringen är tillräcklig.
Svartån har ju en del sträckor med ganska rejäl fallhöjd och den ser bara ut som en sytråd på kartan. Bågen - Labodasjön - Långsjön kan nog vara ganska kämpig, men man vet inte förrän man provat :)

Jag skulle köra på Strömsholms kanal där jag vet att det finns vatten.

Hoppas du får en trevlig paddeltur.

Curt

Sv: Dalälven: Idre - Västerås. Möjligt?

Tack Curt för ett riktigt bra svar!

Havspaddling var inte med i tankarna, men det kanske är en idé. Dock så har jag bara paddlat runt på öppet vatten i Mälaren, aldrig på havet. Ser du något problem för oss med den sträckan du nämnde (Bottenhavet-Mälaren)?

Vi hade tänkt att göra en liten strapatsövning av det hela. Packa lätt och ta upp och "mårka" hela vägen (blir ett par mil).

Jag har hört att man ska kunna ta sig fram över stora delar av Svartån, men det är lite lösa rykten. Tänkte reka en del innan.

Har du paddlat själv i Dalälven?

Sv: Dalälven: Idre - Västerås. Möjligt?

Idre - Västerås tar för lång tid, så vi kapar rutten i två etapper och paddlar Idre - Gävle istället. 20 mil får räcka. Vi blir avsläppta i Idre och upphämtade i Gävle. Vi siktar på 3 mil/dag så kommer det att ta ca. 2 veckor.

Nästa år smäller det!