Tråd: Solokanot

Det gamla slagskeppet Osagian 17' fungerar bra med medpaddlare, hund och packning, men är i största laget för färder på egen hand. Därför har jag börjat snegla på solokanoter. Det finns några att välja på, men jag vill helst hitta något som är en smula snabbt och samtidigt lättmanövrerat, samtidigt som det finns plats för lite packning och en tax. Vad har ni andra för tips, och vad använder ni själva?


c.

Sv: Solokanot

Välkommen till paddlarträffen i Skara, så får du prova mina.
 Jag har två solokanoter som jag byggt själv.
Snabb kanot är för mig över 470 lång. Mina solo är 495 och 520 långa, byggda i plywood, metoden stitch and glue.
Ancal har byggt en i strip som är ca 480 lång, den är också trevlig.

Svante

Sv: Solokanot

Ritningarna på din solokanot har jag tittat på flera gånger, och jag tycker att det verkar vara ett både snyggt och välkonstruerat flytetyg. Att jag tvekar att ge mig på ett bygge, handlar mest om en smula tvivel på den egna förmågan. Dessutom en avvägning mellan kostnaderna för materialinköp och risken för ett misslyckande.

Däremot kan Marum alltid vara värt ett besök. :-) 


C.

Senaste redigerad av Casper (2014-02-25 06:16:18)

Sv: Solokanot

Hej! Var inte rädd för att förmågan inte ska räcka! Själv hade jag inte ens träslöjd i skolan och, ja, det syns på kanoten. Men... - hon rör sig som en drottning på vattnet och hon är tät. Striptekniken är faktiskt mycket förlåtande mot glipor och dålig passform, det är bara att spackla och slipa!

Sv: Solokanot

OK. Hur mycket glasfiberväv och epoxi går det åt på ett ungefär? skrev:

Senaste redigerad av Casper (2014-03-31 06:08:54)

Sv: Solokanot

Ja, det beror ju på det... Bygger du så smalt att duken täcker i bredd behöver du två gånger kanotens längd. Vill du ha bredare kanot, eller dubbla väven i botten (onödigt), får du börja räkna. Bäst är om du hittar tvillvävd väv med låg vikt, den är formbarare och räcker i styrka. Petruskajak i Tranås har bra grejor. Epoxyn är svårare att räkna på, åtgången beror mycket på din förmåga att snåla. En biltemadunk kan räcka, två kan gå åt. Vilken dukvikt du har påverkar också, duken ska ju fyllas. Har du alla verktyg och sådant sparar du en del. Kan du göra allt sågarbete själv sparar du lite till.
Väljer du Svantes kanotritning behöver du bara lägga glasfiberremsa över skarvarna, plywooden räcker det om du epoxystryker. 32meter av tiocentimetersremsan går nog åt, på en höft. Billigast är att köpa en rulle. Bygga är kul. Anna

Sv: Solokanot

När jag byggde mina plywoodkanoter använde jag polyester, samt att jag nöjde mig med 5 cm bred glasfiberremsa.
Polyestern är inte lika känslig för rätt blandningsförhållande, och det kan man utnyttja, genom att ta lite för lite härdare, då suger plasten in i trät bättre. Det kommer att härda ut i vilket fall, tar bara lite längre tid.

Svante

Sv: Solokanot

Jag fortsätter med mitt frågande. Räcker det att lägga plywoodstyckena kant i kant i mitten, och sedan täcka skarvarna med glasfibermatta? Det blir ju en skarv som delar kanoten i två delar.

C.

Sv: Solokanot

Casper skrev:

Jag fortsätter med mitt frågande. Räcker det att lägga plywoodstyckena kant i kant i mitten, och sedan täcka skarvarna med glasfibermatta? Det blir ju en skarv som delar kanoten i två delar.

C.

Ja, jag har gjort så på mina byggen. Den tunnaste plywood jag använt var bara 3,6 mm, och den håller än (byggd 2000) Jag har alltid lagt dubbel skiva i de områden där jag sitter.
Om det passar är du välkommen till Skara för provpaddling.

Svante