Tråd: Vilse i kanotvalet

Hej
Jag har under årens lopp hyrt kanadensare och paddlat på åar och sjöar. Nu är det dags att köpa en egen. men, jag är tveksam i valet mellan aluminium och glasfiber. Kommer mest att paddla i lugna åar och sjöar, men även en del i Vättern som, i mitt område, har klippiga "stränder" och ilandgångsställen. Hur bra håller glasfiber om man till exempel kör upp på klipphällar?

Katarina

Sv: Vilse i kanotvalet

Hej! Undrade samma sak själv för några år sedan och fick rådet av Svante Fredén att köpa en Lars Glasser modell mohikan eller clipper. Hittade en mohikan och vad gäller tåligheten hade inte aluminium gjort mig gladare. Denna glasfiberkanot är enormt stryktålig. Till en början var jag inte helt överens med kanoten, men efter att ha vant mig vid känslan av "vinglighet" initialt är jag nu oerhört nöjd med denna väldigt stabila, lättsvängda, lättdrivna och tåliga kanot. Pris för dessa ca 3-4tkr på blocket.

De alu-kanadensare jag hyrt har varit betydligt otrevligare bekantskaper! Trögdriva pråmar som är svåra att underhålla!

Sv: Vilse i kanotvalet

Hej Katarina
Læste dit indlæg og har flg. kommentar:

Aluminium er stærkt, og det er derfor, udlejerne anvender aluminium kanoter i stor stil. Men går der først hul i en alu-kanot, er den næsten ikke at redde. Man skal svejse, og det er svært i så tyndt et materiale.
Glasfiber, derimod, kan næsten altid repareres. Du skal være meget uheldig, hvis der går hul, men er skaden sket, kan reparationen faktisk udføres, så man næsten ikke kan se, der har været en skade. En god idé er at ha en rulle gafa-tape med på turen. Den kan være guld værd, og redde den fortsatte semester.

Mvh. Las

Sv: Vilse i kanotvalet

Går inte gaffa tape att använda på aluminium?

Och hur vanligt är det med hål i aluminiumkanot hos privatperson, eller uthyrare

Sv: Vilse i kanotvalet

Sörabysjön skrev:

Går inte gaffa tape att använda på aluminium?

Och hur vanligt är det med hål i aluminiumkanot hos privatperson, eller uthyrare



Det går fint at anvende gaffa tape på aluminium, og jeg mente at det generelt var en god ide at ha med på turen.

Det er sjældent at se huller i alu-kanoter, men går der hul, er det tvivlsomt at reparere. Der hvor jeg har set utætheder i alu-kanoter er i skarvingen i kølen/stævn, sikkert grundet hård behandling, og der går det ikke at anvende gaffa.

Privatejede kanoter behandles bedre end udlejlingskanoter, uanset om de er af aluminium, træ eller glasfiber, og det er derfor man ikke ser huller i dem.

Mvh Las

Sv: Vilse i kanotvalet

Det är en lagning i stäven på min Osagian, och den verkar att vara gjord med kemisk metall. Den var där när jag köpte den, och den har hållit de tre år jag haft flytetyget.


Man kan också löda aluminium eller nita en plåtlapp på insidan.


C.