Tråd: Pulverlacka aluminiumkanot utvändigt?

Hej,

Jag är helt grön på detta med kanot förutom en enda paddlingstur i havskajak i Helsingfors skärgård.
Nu har dock tankarna på att ta en tur i Femundsmarka i Norge medelst kanot dykt upp i huvudet och därav kollar jag runt på lämpliga flytetyg för ändamålet.

Har sneglat på Allys kanoter och dom ser ju helt ypperliga ut men tyvärr är prislappen lite väl hög för ett förstagångsköp tycker jag.

Däremot så har jag blivit erbjuden en Linder alukanot till i mina ögon bra pris (6000:-) men jag har genom studier i detta forum förstått att det inte är optimalt med alu om man har tänkt sig lite älvpaddling där stenkänningar inte är ovanligt.

Min fråga blir då, kan man undvika att kanoten fastnar lika lätt på stenar genom att pulverlacka utsidan?
Någon som har provat?

Mvh, Peder

Sv: Pulverlacka aluminiumkanot utvändigt?

Mitt spontana svar blev en undran om att pulverlacken följer med i böjningen som kan bli i en kanot.Jag tror alltså att pulverlacken kommer att släppa från kanoten, men det vet jag inte.

Sv: Pulverlacka aluminiumkanot utvändigt?

Hej zzaphod
Jag har aldrig hört om någon som pulverlackat en alukanot, men det kan säkert bli snyggt. Om den kommer att fastna mindre än andra kanoter är jag inte helt säker på, men pulverlack skall ju vara slitstarkt så det kan vara värt ett försök.

Curt

Sv: Pulverlacka aluminiumkanot utvändigt?

När jag var i kontakt Osagian  åf  i Sverige  förra våren kunde dom leverera i  önskad färg pulverlackad

sök på   Antenn marine Ossagian



Dom flesta alumininiumkanoter går att pulverlacka  om man tar bort flytelementen och kollar så eventuell tätmassa  vid kölskarven tål temperaturen vid uppvärming av pulverfärgen

Sv: Pulverlacka aluminiumkanot utvändigt?

http://www.osagian.com/mm5/graphics/00000001/pink_canoe_large.jpg

Kanske det här skulle passa