Tråd: Ny medlem ifrån kanotmecca, Dalsland

Hejsan,
Jag heter Jonas och är ny medlem här. Jag är delvis uppväxt i Dalsland med en paddel i ena näven och en yxa i den andra. Från vårt hus kunde jag kasta sten ner i Dalslands kanal och hade på andra sidan huset 300 meter till Vänern.
Mellan 20 och 35 var det inte så mycket paddling då jag jobbade till sjöss och fick en familj. När barnen började växa upp gick jag iland och blev lots på Vänern. Nu blev det tid över för familjen, scouter, friluftsliv och paddling. Min gamla kanadensare ifrån 70-talet har jag kvar samt nu också 4 kajaker.

Jag har som hobbyjobb jobbat som lägerskolsledare, kanotinstruktör, teambuildings ledare och utomhuspedagog i Dalsland.

Hit hittade jag då jag har börjat tillverka mina egna paddlar både till kajaken och kanadensaren (den senare är just i uppstarten).

Sv: Ny medlem ifrån kanotmecca, Dalsland

Hej Jonas
Dalslandskanalen er et fint sted at padle kanot..! Jeg og min daværende frue har sejlet der, og vi syntes, det var roligt at ta "hissen" gennem sluserne i stedet for at skulle slæbe. Vi var der i 88 med den gamle segelkanot, og havde den snygaste tur gennem Håverud sluserne, Råvarp, Dals Långed til Laxsjöen, hvor vi camperede og havde det bra. Vi ville ha lagt ud i Köpmanne bro, men hittede ikke nogen bra P-plads til bilen. Det blev campingpladsen i Håverud i stedet. Kan varmt anbefale en kanot tur på Dalslands Kanal. :-) selv om det koster lidt at komme gennem sluserne. Det er pengene værd..!


Jonas, ved du om det er bra at sejle kanot på Vänern?
Hilsen Las

Sv: Ny medlem ifrån kanotmecca, Dalsland

Hej Retsam, välkommen till opencanoe. Lägg gärna in några bilder på dina paddlar när de är färdiga.

Curt

Sv: Ny medlem ifrån kanotmecca, Dalsland

Hej Las (Dalahus),
Jag kan inte rekommendera att paddla en öppen kanot på Vänern utom på några få platser (T.ex. Köpmannebro mot Åmål och särskilt Yttre Bodane naturreservat.)
Vänern är ett innanhav, igen sjö. Jag paddlar mycket kajak på Vänern och har jobbat som lots där i 15 år. På några få minuter kan det blåsa upp till 1-2 meter höga vågor och väldigt brant och kort sjö (färskvatten). Kajak däremot passar utmärkt.
Vi har några incidenter varje år med öppna kanoter och lite för ofta dödsfall med folk som inte förstår hur stor Vänern är och hur hög sjö det kan bli.
Men som sagt, några få ställen inomskärs kan det funka på. Vänern har trots allt världens största färskvattenskärgård.

/Jonas

Sv: Ny medlem ifrån kanotmecca, Dalsland

curt skrev:

Hej Retsam, välkommen till opencanoe. Lägg gärna in några bilder på dina paddlar när de är färdiga.


Tack Curt. Bilder kommer så småningom.