Tråd: lastremmar

Hej!
Jag har nyss köpt en begagnad kanadensare och fraktade hem den på biltaket. Vi använde spännband med sträckare för att få fast den och det fungerade men den gled lite i sidled när vi körde. Hur ska man få fast den bättre? Gillade inte att se den röra sig... När jag tittat på en del bilder ser det ut som om man använder någon form av kraftigt gummiband - stämmer det? Eller är det textilremmar som gäller???

Sv: lastremmar

När jag fäster kanoten på lastbågarna, brukar jag lägga kanoten så att ett tvärstag ligger mitt över en lastbåge. Spännremmen lägger jag sedan ett varv runt tvärstaget och lastbågen, och sedan ett eller två varv utanför kanoten. Men på andra sidan låter jag remmen bara gå under och upp. Lägger man den ett eller flera varv så låser det och man kan inte spänna båda delarna lika. Se också till att remmen ligger nära kanoten på båda sidor. Eventuellt kan man spänna en lina från sida till sida under kanoten som håller ihop remmarna.

Svante

Sv: lastremmar

Textilband ( spännband)  med lastspännare. Banden är med påsydd bredare band och  ytan in mot kanoten   är klädd med Neoprenmaterial med ren gummisida, som "suger fast "mot kanotskrovet  utan att skada eller glida, speciellt när jag kör min ( Max Andersson faner) Kan ses på filmen
http://imaging.nu/2013/06/04/lasta-utan-anstrangning/

Sv: lastremmar

Sörabysjön skrev:

Textilband ( spännband)  med lastspännare. Banden är med påsydd bredare band och  ytan in mot kanoten   är klädd med Neoprenmaterial med ren gummisida, som "suger fast "mot kanotskrovet  utan att skada eller glida, speciellt när jag kör min ( Max Andersson faner) Kan ses på filmen

Samma här