Tråd: Skrov?

En fråga till någon som vet, är asymetriska skrov mer bångstyriga i forsar än dom som är lika i bägge ändar?
Vad blir effekterna av att ha stort språng i botten förutom att det blir lättare att svänga, finns det något negativt?

Sv: Skrov?

Jag har aldrig tänkt på om asymmetriska kanoter är bångstyrigare i fors, men jag tror inte det gör egenskaperna sämre i alla fall.

När det gäller stort språng så är ju fördelen som du säger att den blir lätt att svänga och har man även skapligt med volym i för och akter så lyfter den bra över vågorna också.
Nackdelen är att den blir trögare att paddla framåt. Men skall du köra mycket i fors så är det en fördel med mycket språng.

Själv är jag förtjust i ganska långa kanoter för turpaddling, kör en Acron Whitewater (5,40) till vardags, men den svänger ju inte på en 5-öring precis och den går som en torped genom vågorna. Men jag gillar den skarpt, för den känns trygg, är snabb och sväljer en massa packning. (av någon anledning har man alltid med för mycket).

Jag skulle ju vilja ha en lite kortare mer lättsvängd 2-manskanadensare också, för ren forspaddling, fast Kristina tycker att vi har väl många kanoter redan nu, men hon kanske kan övertalas =)

Curt

Sv: Skrov?

Jag begärde att få referenser på Fors 490 av Thomassondesign och fick ett gäng med adresser till dom som köpt ritningar.
Ett mail kommer att skickas till var och en med frågor om båten.
När jag fått in svaren så gör jag en sammanställning och redovisar här, så ser vi om folk är nöjda, i annat fall så ritar jag något själv.

Sv: Skrov?

4 av dom 5 som köpt ritningar har hört av sig, men ingen av dom har byggt någon båt.
Ska jag rita nåt själv och bygga? jag känner på något sätt att det är roligare.
Förslag och synpunkter emottages tacksamt.
Bygger naturligtvis i strip och det lutar nog åt 15´ lång, 32" bred, symmetrisk form med utfallande stävar, 3" rocker.
Tänkte köra igång i vår..om jag kan hålla mig så länge.

Sv: Skrov?

När jag byggde min senaste kanot, hade jag bestämt hur nollspantet och köllinje stävar skulle se ut. Därefter satte jag upp nollspant och stäv på byggbädden. Sedan mallade jag in de övriga spanten med hjälp av lister. Bilder på kanoten finns på min hemsida www.sf-canoe.se . Kanoten är 562 cm lång 88 bred, köllinjen är rak i botten, 120 cm från stäven börjar språng till 9 cm. Den blev lite för lättsvängd.

Sv: Skrov?

Svante Fredén skrev:

När jag byggde min senaste kanot, hade jag bestämt hur nollspantet och köllinje stävar skulle se ut. Därefter satte jag upp nollspant och stäv på byggbädden. Sedan mallade jag in de övriga spanten med hjälp av lister. Bilder på kanoten finns på min hemsida www.sf-canoe.se . Kanoten är 562 cm lång 88 bred, köllinjen är rak i botten, 120 cm från stäven börjar språng till 9 cm. Den blev lite för lättsvängd.

Är det den kanoten du använder på långloppen? Hur fungerar den när det går lite vågor?

Kollade in din sida idag. Fina bilder från Kanadaresan, med näverkanoter och allt. Häftigt!

Curt

Sv: Skrov?

Är det den kanoten du använder på långloppen? Hur fungerar den när det går lite vågor?


Först lite om bakgrunden till kanoten. Jag har en Acron Martvåa, jag och min paddelpartner Doug har en besättningsvikt på 200 kg. Martvåan trivs inte riktigt med den vikten, samt att den är lite knepig med slutstyvhet och är väldigt kursstabil. Jag får lägga mer kraft på att svänga och räta upp kanoten än jag behöver för att hålla kursen. Jag vill ha en lättsvängd kanot. Då ville jag ha en kanot som är ett mellanting av Acron Maraton och Whitewater, Maratons vattenlinjer och Whitewaters spantruta och köllinje.
Min kanot är byggd efter kanotförbundets turistkanotregel: max längd 565, min bredd vid 10 cm vattenlinje = 14,3% av längden (ca 81 cm). 0-spant på min kanot är 82 vid 10 cm och 88 vid 18 cm. Den är något rundare än Whitewater.
De flesta kanoter jag har paddlat har jag gärna gått ner på knä när jag paddlat i vågor. I den här kanoten bryr jag mig inte om det, för den vakar så fint i vågorna. Särskilt i starter på långloppen blir det väldigt mycket konstiga vågor, men de är inga problem, samt att kanoten är väldigt lätt att räta upp igen om den skulle halka snett på någon knepig våg.

Sv: Skrov?

Anna, jag kanske har svaret på din fråga om riktningsstabilitet.
Jag hittade den här på
http://www.bearmountainboats.com/_canoes.htm

Like its sisterships, the Freedom 15 features an asymmetrical hull with a fine bow and slightly fullerstern. The mid section has mild tumblehome for comfortable solo paddling and good structural rigidity. Asmall canoe has an easier time turning corners and needs some design features to aid with straight-line tracking.To this end, the Freedom 15 has less rocker and deeper aft sections for effortless steering. The 35" beamgives it a stability factor of 104 which means it will give confidence to those on board, and yet be a pleasureto paddle. We see it on lakes, rivers, and portages being used for camping, day trips, fishing and just playingaround.
http://www.bearmountainboats.com/images/photo_gallery_button.jpg
http://www.bearmountainboats.com/images/Freedom_15.gif

Mindre språng (rocker) och `djupare´skrov baktill är tydligen det som gör susen.
Min Singo är rikningstabilare än Stensättarns plåtkanot med köl trots att den är en meter kortare.