Tråd: tönnebroturen
Tönnebroturen 10-11 maj 2013-05-17
Det här var en paddeltur av det lugnare slaget vi gjorde 2 dagar i maj. Tönnebro åker man förbi när man åker E4 norrut mellan Gävle och Söderhamn. Det går att göra en trevlig rundtur på sjösystemet i närheten. Startplatsen ligger bara 10 min bilresa från Tönnebro rastplats som var slutpunkten
Strax efter avfarten mot Bollnäs svänger man vänster mot Älgnäs och i västra delen av Tönnångersjön finns en bra startplats.
Vid en ö mitt i sjön fanns en rastplats med vindskydd. Ön var ganska stenig och hade nog inte gått så bra att tälta på men som lunchplats var den bra.
Joel och Simon hittade en bra sittplats.
Mellan Tönnångersjön och Näsfjärden fanns en tunnel under vägen.
Efter Näsfjärden blev det lite mer åpaddling men inga svårigheter.
Lägerplats var Storön i sjön Björkången. Där fanns vindskydd med campingstolar till familjen O:s förtjusning. Lägerplatsen var bra bortsett från att någon hade vält omkull dassen.
Det var lite dimma på kvällen och Curt stack ut och paddlade runt ön.
På morgonen var det fint väder men blåste lite så kanoten fick bli vindskydd till frukosten.
Paddlingen fortsatte genom sjöar och åar. Det var mycket vatten så flera passager under broar och andra hinder medförde att man fick böja på kroppen.
Vid Tönnebro passerar vi en fors. Den var besvärlig på så sätt att det är en mycket låg bro man måste under mitt i forsen. Efter att ha mätt höjden med en pinne vågade de modiga kanotisterna chansa att de skulle klara passagen och det gick med en hårsmån.
Det här var turens enda fors så den måste paddlas lite till.
Vid rastplatsen i Tönnebro var det slut på paddelturen.