Tråd: Nya västar?

Hjälp, ungarna växer! Mina två yngsta är nu 10 respektive 13 år. Båda väger runt 25 kg. Båda har dessutom långa, tunna kroppar. Hittar inga bra flytvästar, de som har rätt viktgränser är för korta i livet. Kajakvästar finns, men tar de sig över relingen på djupt vatten i en sådan? 10-åringen simmar som en fisk, 13 åringen gör det inte, han stelnar istället i kallt vatten. Båda tar sig med lätthet upp i både fyllda och tömda kanoter, båda vänder kanoten själv om det behövs. Kan man sy in en seglarväst i sidorna? Eller ska man helt enkelt vara fräck oh sy själv? Att testa hur västen funkar är ju inget problem sommartid. Enklast vore dock om det fanns någon lång smal barnväst som gick att använda direkt... Någon som vet?

Sv: Nya västar?

Hej!
I Friluftsfrämjandets barn och ungdomsverksamhet använder vi kanotvästar typ Biltema  och (Baltic canoe).
De består av en flytkudde på framsidan och en på baksidan. Det brukar inte vara några problem att kravla upp i kanoten med dessa västar. särskilt inte om man övar lite.
Satsa på typgodkända flytvästar! det är inte värt besväret att sy själv. (Biltemas kanotväst kostar 269 kr)
Simma lugnt!
Torbjörn

Sv: Nya västar?

Biltemavästen har vi provat. Den skaver sönder armhålorna/överarmarna så fort man blir fuktig... Styv och bökig.
Den andra västen är ju för 40 kg+? Fungerar det att ha så mycket för stor väst? Ungarna paddlar ju flera gånger i veckan på sommaren (vi har minst en kanot med när vi åker och badar...), så de behöver lite komfort. Tack för tipsen, jag tar gärna emot fler!

Senaste redigerad av ancal (2012-07-08 09:29:17)

Sv: Nya västar?

Hej, Anna. Jag har Linder´s kanotvästar. Har iof aldrig testat hur dom är att ha på när man kravlar sej upp i kanoten, men dom är rätt långa och hyvsat tunna, alltså smidiga.
Dom är lite dyrare men det tycker jag är värt.


Mvh Glenn

Senaste redigerad av glenn (2012-07-14 09:30:45)

Sv: Nya västar?

Jag har kollat lite på flytvästar och är man riktigt "kinkig" och vill ha en riktigt bekväm flytväst så kan man alltid kolla på märket Hokka som fått riktigt bra kritik, när jag har läst på diverse forum om bra flytvästar för barn.

Skulle gärna köpa en sådan för 20-30 Kg till vår 5-åring som just nu väger 17 Kg, flytvästen finns även för barn upp till 20 Kg men då har han vuxit ur den nästa säsong...

Har inte hittat så många butiker/affärer som har den och vid en snabb sökning på Google så dök denna upp Hokka Flytväst

Någon som har en Hokka för 20-30 Kg i båthuset som inte används...
Hör av er så kommer den till användning igen... ;-)