Tråd: Grumman VS Linder

Hej!

Jag har bestämt mig för att köpa en aluminiumkanot.


Först och främst, vilket märke? 
Jag har snöat in på Grumman 1540 eller 1740 men det är betydligt enklare för mig att åka till grannstaden Luleå och köpa en Linder kontant och ta med hem på biltaket.


Vad tycker ni?

Sv: Grumman VS Linder

Jag gillar inte aluminiumkanoter alls, men jag har en inkas 532 i glasfiber som slutades att tillverkas 1980.Det har alltså blivet en del kontakter med Linder/Inkas, deras kundsevice är helt fantastisk, de har hjälpt
mej med allt alltid. Du kommer att få den hjälp du behöver i framtiden av Linder.


Grumman kan jag inte säga något om, dom kanske också är bra men Linder vet jag.


MVH Glenn

Senaste redigerad av glenn (2012-06-05 06:33:27)

Sv: Grumman VS Linder

Det låter bra!

Som amatör tycker jag att Linder och Grumman har väldigt lika modeller. Är det någon av dom som lämpar sig bättre för  småforsar och strömmande vatten?

Sv: Grumman VS Linder

Vilket fabrikat som är mest allround vet jag inte men det är nog marginellt eller efter tycke och smak.Så det beror nog på vem du frågar, båda är sjövärdiga iaf.


Är det någon annan på forumet som har en bestämd åsikt?


Mvh Glenn 


PS. Jag hade valt Linder.DS.

Sv: Grumman VS Linder

Jag är inte heller så förtjust i aluminiumkanoter. De är kalla, bullriga och har en tendens att fastna på stenar.
Samtidigt är de tåliga, slitstarka och nästan underhållsfria.
Jag hade valt en leverantör som finns nära, så att det är lätt att få hjälp med reservdelar och liknande.

Jag har paddlat en hel del i en Grummankanot som hade en platt "slalomköl" den var bra men otroligt kall under vår och höst. (Sätena var av aluminium.) Jag fastnade också på stenar som plastkanoter bara gled av.

Sv: Grumman VS Linder

Valet mellan aluminium och glasfiber är lätt. Jag har paddlat båda sorterna och till mina användningsområden behöver jag en stark och tålig kanot.

Förövrigt så hatar jag att plasta båtar och kanoter :)


Nästa vecka åker jag nog till Luleå och kollar på en Linder Inkas 495.