Tråd: Raka linjer

En liten snabb prov modell av Svantes raka linje kanot,Måste korta botten delarna lite för det vart lite väl mycket rocker

http://i1096.photobucket.com/albums/g331/paddelnisse/P1020705-1.jpg

Sen känns det som att det blir en hel del spackel för att få delarna täta?

Sv: Raka linjer

Du ska inte spackla, du ska vara noga med tillsågningen och hoppassningen av skivorna. De kanoter jag har byggt, har jag bara fyllt skarvarna med epoxilim för att fylla ut så att det blir en fin radie i hörnen, för att det inte skall bli luft under väven.

Svante

Sv: Raka linjer

Korta inte bottnen för mycket bara! Den långa vattenlinjen ger massor av riktningsstabilitet, så rocker behövs för att kanoten ska gå att svänga.
Spackel är inte nödvändigt - men en bra livräddare. Själv gjorde jag av med en hel tub långtrådigt glasfiberspackel. Med några provisoriska tvärträn tror jag den åtgången hade minskat...

Sv: Raka linjer

Med spackel menade jag polyester/epoxi med slipspån eller vete mjöl,spontant känns det som jag skulle vilja ha ett par spantmallar att bygga mot?sen är jag inne på att göra den 75-80 bred?Jag kommer nog att först såga ut delarna efter ritningen så får jag se hur den ser ut innan jag plastar?

Sv: Raka linjer

Svante Fredén skrev:

Du ska inte spackla, du ska vara noga med tillsågningen och hoppassningen av skivorna. De kanoter jag har byggt, har jag bara fyllt skarvarna med epoxilim för att fylla ut så att det blir en fin radie i hörnen, för att det inte skall bli luft under väven.

Svante

En sak jag funderar på är hur sågar man så lång sträcka rakast,det känns som att en gammal hederlig fogsvans kan vara ett alternativ?Har aldrig byggt i plyfa så det här kommer bli intresant tror jag

Sv: Raka linjer

Jag använde fogsvans. Rita raka linjer med en lång linjal och såga så noga som möjligt efter linjen. Jag har även sågat kurvor, är bara bladet inte för styvt går det bra att följa en kurva. Håll sågen så lågt som möjligt. Lägg upp skivan på två bockar med långa brädor emellan.

Svante

Sv: Raka linjer

Så har ett par veckor gått.började med att laga kajaken som behövde ny plast i fören och vipps så var mina händer förstörda igen,fan fan.
Har nu tagit ett beslut att med mina händer är det färdigbyggt med (ialla fall med epoxi eller polyester)