Sv: Kanotbygge(n)

Rusen brukar jag bära hängandes i relingen på ena axeln, ryggan på den andra.

Senaste redigerad av krikonlund (2011-05-24 22:00:39)

Sv: Kanotbygge(n)

Ska bli spännande och se vad kanoterna kommer att väga. Med tätvuxen norrbottensgran och allt.

Sv: Kanotbygge(n)

Såja. Nu är insidan och relingen lackad färdigt. Jag  lade tre lager. Förstår att det hade blivit fint med 8 lager men findagarna går och jag är sugen på att paddla i sommar. I morgon ska jag montera två säten, en "mittstång" och ett handtag. Därefter ska kanoten vändas och utsidan lackas. Montering och lackning utsida kvar alltså. Om jag pressar upp värmen på pannan i verkstan borde jag kunna lacka lager 1 fredag kväll, lacka lager 2 lördag morgon och lager 3 lördag em. sen ska det väl härda ut ett dygn eller två medan jag själv uthärdar. Paddling på nationaldagen alltsårichedit/smileys/YahooIM/69.gif.html

Bilder? Vi pratar nu om en ny kamera...

Sv: Kanotbygge(n)

richedit/smileys/YahooIM/13.gif.htmlrichedit/smileys/YahooIM/102.gif.html

Någonting är fel. Helt fel. När jag nu tog bort maskeringstejpen till "droppkjolen" runt skrovets utsida (tejpat under relingen) följde på vissa ställen delar av epoxilagret på utsidan med! Det verkar inte riktigt ha fäst mot glasfibern.richedit/smileys/YahooIM/20.gif.html Stoppar man in ett knivblad går det lätt att skala av det lager som täcker glasfibern.

Nu vet jag inte riktigt vad jag ska göra. Bara fylla i epoxi där det fattas? Lacka över? Slipa ner hela utsidan?

Vad har blivit fel?

Sv: Kanotbygge(n)

Trist. Vad som har hänt, några teorier kan man ha, kanske sista epoxilagret kom på när det föregående härdat lite kallt så att härdar-rester krupit ut på ytan och lagt sig som en fet film. Kanske dröjde för länge med sista lagren? Kanske avtryck från händerna som gett släpp? Kanske föregående lager behövt en omgång med skotchbrite för att matta upp ytan och få bort föroreningar som med tiden kommit från luften och inifrån plasten?

Tejp man drar bort har en enorm bortslitande kraft, speciellt om den suttit länge, det kanske inte är så farligt dåligt med vihäftningen mellan skikten trots allt?

Nu fick du ju en tidig test av skiktens vidhäftning, och har en bättre förutsättning att agera därefter än du annars skulle haft.

Skikts vihäftning kan ändra sig med tiden och bli bättre eller sämre, det visar sig själv med tiden, bara man har tålamod att inte gå och tänka för mycket på det.

Men jag förstår att när det först blev så vackert, att kontrasten hur det såg ut nu när det släppte blev tung och ledsam.


Vad göra? Scotchbrajta ytorna, slipa till kanterna o lägg på nytt där det släppt, lacka och använd, skulle jag gjort, men du vet nog bäst vad att göra när du fått tänka på saken. Så ser du om det vill släppa mer och du hinner paddla lite mer under den korta säsongen. I vinter har du tid att slipa ner allt om det verkligen behövs, eller vintern därefter, och njut av sommaren nu.

Släpper det jättelätt så går det väl rätt fort att sprätta bort flagorna och göra om.

Senaste redigerad av Lurewad (2011-06-03 10:05:29)

Sv: Kanotbygge(n)

Tack för råden. Insidan blev riktigt bra och verkar inte ha det problemet. Jag gissar att det var för kallt vid härdningen. Bytte lokal (till rejäl värme) innan insidan gjordes.

Nu är ju sommaren här i norr flyktig som en rök så det blir ingen tidspillan på långa reparationer. Det blir en lätt avslipning av kanterna och sedan på med ett lager lack och sedan sjösättning och paddling till armarna värker. Bottenrenovering blir ett bra novemberprojekt. Har ju en kanot till att färdigställa. Och paddla. http://www.opencanoe.se/forum/richedit/smileys/YahooIM/1.gif

Sv: Kanotbygge(n)

Så här ser min version ut av Krikonlunds RUS-modell. Allt virke är i gran från skogen nedanför huset. En del är betsat i mahognyfärg. Hål i för och akter högst upp för tågningslina. Mittstången ska kompletteras med en bärrem för pannan.
Paddlar måste man ju också tälja sig.

Om bara stormvindarna lägger sig så blir det sjösättning. Kanske inatt eller en tidig morgontur.


Kameran? Låg på en av virkeshögarna på gården...

http://i1181.photobucket.com/albums/x435/hakkar1/P6040762.jpg?t=1307211494

Sv: Kanotbygge(n)

Blev något konstigt. Hela bilden kom inte med. Gör ett nytt försök.

http://i1181.photobucket.com/albums/x435/hakkar1/P6040762.jpg?t=1307213019

Sv: Kanotbygge(n)

Jäklar va snygg den blev.

Sv: Kanotbygge(n)

Japp!
Då har man paddlat kanot. http://www.opencanoe.se/forum/richedit/smileys/YahooIM/1.gif
Ikväll.
Äntligen!
Hemmagjord.
Fantastisk kväll med svag vind på sjön.
Sätena sitter för högt. Bekvämt men något instabilt. Det blir till att sänka 5-7 cm. Sen hade vi ingen packning att justera tyngdfördelningen med. Skiljer ju 30 kg mellan mig och hustrun. Annars så är den hyfsat lättkörd och lätt. Kanske 25 kg. Upplever den som snabb i vattnet. Ensam i den svänger man ju omkring på "5-öringar" Ser fram mot att prova den i lite forsande vatten.

Dags att ta itu med nästa kanot...

Sv: Kanotbygge(n)

håkar skrev:

Japp!
Då har man paddlat kanot.
.
Sätena sitter för högt. Bekvämt men något instabilt. Det blir till att sänka 5-7 cm.

Sänk inte för mycket, se till att du får in fötterna under sätet så att du kan ligga på knä, det ger bäst stabilitet och räckvidd, särskilt när man paddlar i strömmande vatten.

Svante

Sv: Kanotbygge(n)

Grattis! Snygg blev den, om än lite tung. Måste bero på granen.

Sv: Kanotbygge(n)

Tung? Jag tycker den känns lätt. richedit/smileys/YahooIM/16.gif.html
Men det är kanske för att jag är så stark. http://www.opencanoe.se/forum/richedit/smileys/YahooIM/21.gif

Undrar just vem som har en våg att låna ut...

Sv: Kanotbygge(n)

NAJShttp://www.opencanoe.se/forum/richedit/smileys/YahooIM/1.gif

Sv: Kanotbygge(n)

Nu så är sätena sänkta 6 cm bak och 5 cm fram. Baksätet är även framflyttat 6 cm då skrovformen skulle tvingat mig att kapa bort 2 cm på sätesramen. Inga problem att få under fötterna när jag paddlar på knä.

Som barlast på provturen hade vi barnen, totalt ca 70 kg. En helt annan båt att paddla blev resultatet.

Sen att "lasten" inte var väl surrad utan hade tendens att tippa än höger, än vänster gjorde förden ibland lite vinglig...

Det är trevligt att paddla. Nu skulle man bara behöva leta upp lite fors att prova kanoten i.
Och lacka undersidan.
Och göra två paddlar.
Och göra nästa kanot klar.
och...