Tråd: SKUMT med flythjälp !!

HEJ HOPP !  Plast kanoter är bra, ! Om man tar bort flytskumet i stävarna.
Har köpt 3 olika svenska kända kanoter , med godkänande skylt ( ett skämt )
Den första kanoten hade 25kg faom istävarna nr:2 18kg och nr:3 en Gla..
15+2kg i relingen. Alla former av SKUM suger vatten .  Tag bort, montera insp,lucka . Skaffa uppblåsbara flyttankar. ? Vem har sådana ??
Rädda er innan ni är blöta. Hälsningar gammal Beavertail .

Sv: SKUMT med flythjälp !!

Hej Beavertail, välkommen till forumet.

Intressant med flytblocken.
För ett tag sedan kunde man ju läsa om att livbojar på fartyg drar åt sig vatten så det kanske inte är så konstigt att kanotflytblock gör samma sak.
http://www.dn.se/nyheter/sverige/fler-l … -1.1006669

Vet inte var man får tag på luftsäckar till kanadensare här i Sverige längre. Jag köpte de sista som Lennart på Kanot och Båtsport hade i sitt lager :) . Möjligt att importörerna av kanoter från USA och Kanada har luftsäckar i sortimentet.
Till forskajaker går det att få tag på, men de blir lite för långsmala till en kanadensare.

Curt

Sv: SKUMT med flythjälp !!

Nästan värt att fundera på ett gruppköp? Fast luftmadrasserna på Jysk är ju inte så dyra de heller...

Sv: SKUMT med flythjälp !!

Jag kör med plasttunna.

Sv: SKUMT med flythjälp !!

Hej, har haft den här tråden i tankarna sedan den skrevs.

Efter premiärturen i lördags blev jag verkligen less på att Mohikanen är så klumpig att lyfta och bestämde mig därför för att försöka ta bort skummet. Igår genomgick Mohikanen bantningskuren, jag skar bort flyttankarna i stävarna helt och tog bort skummet. Säcken med skum vägde 12kg och vikten på Mohikanen låg nu på 40kg (om vågen visade rätt efter att ha passerat max och börjat om på noll).

Skönt att Mohikanen blivit av med sina extrakilon, nu när paddelsäsongen står för dörren! :)

Sv: SKUMT med flythjälp !!

12 kg! Hyfsad bantning...

Sv: SKUMT med flythjälp !!

En bekant har en eller ett par urdruckna(!), uppblåsta innerpåsar från bag-in-box-vin-lådor som extra flythjälp i ryggsäcken när han åker långfärdsskridskor. Jag vet inte om hållbarheten är tillräcklig för att använda dem i kanoter, men idén kanske går att spinna vidare på?
Anna på G

Sv: SKUMT med flythjälp !!

Jag har precis börjat operera bort flyttankarna på min "överviktiga" Clipper. Troligtvis är den inte överviktig, flytskummet var torrt och lätt.
Även min andra kanadensare (Inkas 532) som är minst 31 år gammal, den köptes ny av säljaren som har haft den liggandes utan skydd vid en skogssjö året runt.
Det är enklare att komma åt flyttankarna på min gammla Inkas, dom verkar trots ovarsamt omhändertagande vara helt ok.

Jag vill bara ge ett råd: Ta reda på hur mycket kanoten ska väga, väg sedan den kanoten som du tror är "överviktig.

Mvh Glenn