Tråd: Appokälven

Så snart isarna har släppt här uppe i Lappland så ska jag göra en tur nedför Appokälven ca 80 km. Om ngn är intreserad av att följa med på denna tur, med garnaterat god mat och kartlägga/dokumentera älven, så är det bara att höra av sig;)!
http://maps.google.com/maphp?hl=en

Sv: Appokälven

Anders skrev:

med garnaterat god mat

Det låter bra, jag följer gärna om de kan släppa mig från jobbet. När bruckar isen smälta ner där uppe? Maj månad? :P

Frågan är vad skall vi åka? Kanot, båt, elk?  :D

Ha det bra,
Marian

Sv: Appokälven

Det låter ju intressant. När ungefär? Vad väntar efter älven? 2 dagar? http://sv.wikipedia.org/wiki/Appok%C3%A4lven

Sv: Appokälven

Hejsan, vad trevligt att ni är intreserade. Turen kommer att starta i Tårrojaur och avslutas i Forshällan i Purkijaur sjön, med en sista övernattning på Tallholmen i Purkijaur sjön. Det som väntar är en smal och krokig skogsälv, med chans att få se en hel del vilt;)! Om ngn av er är duktig på att fotografera, så ta gärna med en kamera, vi ska dokumentera älven som en kanotled. Hitta dom läckraste lägerplatserna och övrigt intresant. I maj kan det fortfarande finnas bitar av älven som är is i, men det kan skifta år från år, men normalt så ska Appokälven vara helt isfri fr om m mitten av maj. Enligt länken till Wikipedia så är Appokälven 40 km o med tillflöden 70 km. Men vi kommer att paddla ca 80 km. Längden på turen tidsmässigt blir ca 4 - 5 dgr. Vissa forssträckor finns efter älven, svårighetsgrad beror på hur snösmältningen påverkar älven, vilket skiljer sig från år till år och det finns ett vattenfall som är ca 1 m högt, om ngn är intreserad av att prova på det. Jag själv kommer att bära förbi;)! Hoppas att det var svar på era frågor? O självklart så paddlar vi canadensare:)!

Sv: Appokälven

Låter som en trevlig älv.
Vad tror du om att paddla Kristi himmelsfärdshelgen? Den är ju sent i år 2 juni och så får man Nationaldagen 6 juni som bonusdag.

Finns det kanadensare att hyra om man tar tåget upp?

Curt

Sv: Appokälven

Hejsan Curt,

Ja ska kontrolera ang kanotuthyrare och jag har en extra kanot, en Ally kanot som ligger i Borgholm på Öland till ingen nytta. Den går säkert att ta med på tåget;)! Måste bara höra med pappa om han kan skicka den till Uppsala? Hör av mig ang det. Kr.h helgen passar aldeles utmärkt:)! Ska vi bestämma oss för det?

Sv: Appokälven

http://canoeadventure.e-butiken.se/Default.asp Detta är en kanotuthyrare;)

Sv: Appokälven

Angående Ally kanoten på Öland, så kanske pappa kan sända den med bussgods till Jokkmokk;), ska se hur många fler kanoter jag kan fiska fram här i Jokkmokk! En canadesare har jag hemma, men köper förmodligen en till, innan vi ger oss ut på denna tur!

Sv: Appokälven

Jag försöker komma också. Det ska vara litte kneppig då jag har en liten ressa plannerad under mai månad...

Det kan hända att jag kommer att köra hella vägen från Skåne om jag kommer (och i så fall kanske med en kanot på tacket)

Sv: Appokälven

Då kanske du kan få med dig en kanot från Borgholm också, kanske om jag får min pappa att sända den till Skåne? Dvs om du har plats i bilen?
Det är en Ally hopfällbar kanot med två paddlar!

Sv: Appokälven

Det går säkert bra. Den enda bekymmer är att jag kan säga säkert om jag kommer eller intebara med 6 veckors innan (ja..la schema de har på akuten). Så länge detta stör inte eras planer det går bra från min del.

Jag ser emot att padla i norra Sverige (jag har drömd om detta i länge ) och okså att ätta litte "garanterat got mat" :)) jag är alltid hungrig för fisk vilt och svamp :D

Sv: Appokälven

Både nyfångad fisk, vilt och god mat i övrigt lovas;). Ja dom Lappländska älvarna är riktig vildmark, spännande o mycket vackra! Om ni har tur, nu kanske jag inte ska säga detta:), så får ni se björn, även det lite mindre dramatiska djuret utter, som finns i Appokälven;)!

Sv: Appokälven

Jag kommer gärna också men på samma vis som Marian vet jag inte förrens senare om jag har möjlighet. Som nybliven student på äldre dar tycker jag det är ett evigt inlämnande av grejer, arbeten och tentor..

Sv: Appokälven

Dom som kommer, dom kommer och det är ingen deadline för när ni måste säga till;). Bara ni står vid strandkanten, när det är dags att sjösätta i Tårrojaur;)

Sv: Appokälven

Jag har bara en fråga:
Om vi är många, är detta något som kan hindra på något sätt den planerade aktivitet? 

Alltså man skulle dokumentera älven som en kanotled och jag vet inte vad detta innebär. ( "documentera" låter lite officielt ut )

Nere i Donnau delta vi bruckar inte göra mer än granska den gamla karta och notera de platserna man kan t ex tälta om det blir högt vatten. Ibland noterar vi de kanalerna som är inkonstanta och eventuell kanalerna med kraftful ström. MEN vi tar inte ansvar för ingenting så länge vi följer inte med turisterna! Vi (som turist eller kanotguider) erbjuder denna information till de som vill gå utan guid och vi framför den mer som en allmän rådgivning.

Jag vet inte vad ni hade plannerad men om detta är en officielt aktion som är bestäld av t ex komunen för att hitta en kanotled som skulle vara säkert att padla för turister då innebär detta litte mer än bara en gäng glada killar som paddlar ner och har det trevilgt...

Så Anders, du får säga till om vi blir för många, annars kommer vi alla :D

Sv: Appokälven

Nej det är inte ngt bestält, det är bara ett eget initiativ och presis som du skrev så är det bara rekomendationer;). Så det är bara att dyka upp, välkommna:)

Sv: Appokälven

För er som har facebook, så kan ni lägga till mig som vän där o vi kan antingen konversera där när det gäller den detaljerade planeringen ang Appokälven, alternativt via Skype ell telefon. Jag kommer att skida på isen nedför Appokälven i Mars, tar lite bilder då o lägger ev ut dom här i forumet!http://www.facebook.com/klint.anders

Sv: Appokälven

Ngn som ska upp till Jokkmokks Marknad, så får ni gärna höra av er;)

Sv: Appokälven

Finns det någon uppdaterad plan på detta påhitt? är det fortfarande aktuellt?

Sv: Appokälven

Ja, Curt och jag har planerat att åka upp till Jokkmokk med bil från Uppsala vecka 22 och paddla Appokälven med Anders med sikte på att börja paddla från tisdag 31/5.
Välkommet om vi blir flera! Anders har lovat att laga maten på sina dutch owen :)
Tina

Sv: Appokälven

Synd, jag har bokat tis ons på skolan.

Sv: Appokälven

Appokälven blev Pärlälvens källsjöar istället. Efter drygt 100 mils bilresa kom vi upp till Appokälven för att konstatera att vårfloden var förbi och älven var i grundaste laget för att paddla. Istället paddlade vi på sjösystemet som bildar Pärlälven uppe i fjällen. En berättelse om det kommer senare. Tina

Sv: Appokälven

Hur gick hemresan? Genom stormen och träd som blokerade vägarna? Klarade ni er utan problem, lät som att det var svårare att navigera efter vägarna, än att navigera efter en stormig fjällsjö;)!