Tråd: Malung Vansbro?

Vi är ett gäng som ska ut och paddla 2-3 dagar. Jag har kollat lite på att paddla från malung norrut genom öjen, venjansjön och ner mot vansbro.
Är det någon som paddlat den vägen eller har ni några andra tips, vi letar efter lite äventyr, fina ställen och kanske lite fors.
Kan tillägga att vi är kanot-noviser allihop!

Sv: Malung Vansbro?

Hej crillson välkommen till opencanoe

Jag har inte paddlat denna tur själv, men har hittat en ledbeskrivning i Lars Anderssons bok Paddla i Sverige från 1972.

Venjanturen
Öje - Venjan - Vansbro

Forsar klass 1 - 3
6 Ltp Kanotvagn önskvärd

Start från Öje Kyrkby över Öjesjön till utloppet vid Edsforsen (5 km). Kort men besvärligt lyft förbi regleringsdamm.
Utför Ogströmmen, med vassa stenar, flera små forsar rännbara vid god vattenföring. Grötforsen (9 km) sedan små vackra sel och skogssjöar, mellan dem kraftig ström.
Ogforsen (18 km) Landtransport.
Ogviken Venjansjön, norrut till Venjan.(32 km).
Åter (söderut) över den stora, ödsliga och skogkantade Venjansjön, förbi Sandön till sjöns utlopp i Vanån vid Johannisholm (52 km).
Lyft förbi regleringsdamm. Härifrån lugn, smal älv i mycket vacker och lummig natur.
Förbi Landbobyn (63 km) strax därefter en fördämning som torrlägger fåran i ca 1,5 km. Vattnet leds i kanal till höger som slutar vid Grävunda krfv. Lätt upptag vid krfv. Rulla kanoten på länsväg 242 ca 2,5 km till nästa bro över Vanån. Isättning kan kanske ske tidigare från skogsstig? Därefter ut i sjön Van. Mellan Van och Vansbro finns en en fors som syns tydligt på långt håll. Vansbro (97 km) upptag vig landsvägsbron t.v. om Järnvägsstation.

Låter som en bra tur tycker jag.

Det borde gå att starta ända nere i Hyttkvarn.
På Eniros karta ser man ganska bra i flygfotoläget och går du in på vattenkartan.se kan du få en topografisk karta i skala 1:10 000.

Skriv gärna en paddelberättelse med lite bilder till forumet när ni paddlat :)

Curt

Sv: Malung Vansbro?

antar att curt menade att du skall kolla denna karta. http://www.viss.lansstyrelsen.se/MapPage.aspx

vattenkartan.se funkade inge vidare på min burk...

Sv: Malung Vansbro?

Tack för kanonbra hjälp och info!
Jag har gått igenom allt material och länkar och det ser bra ut. Vi kommer att köra i slutet på juli förmodligen, självklart återkommer jag med bilder och briefing.
Nu ska det bara inhandlas utrustning!
/
crillson