Tråd: Tältköp på gång

Jag går i tältköpstankar, men vilken modell på tält vet jag inte.
Jag har gogglat runt en hel del och fastnat lite för tältkåta, är det någon
här på forumet som kan ge mig lite "kött på benen" som har egen erfarenhet
av tältkåta.
Jag ska i första hand ha tältet i kanoten, alltså inte bära det.

MVH Glenn

Sv: Tältköp på gång

Vi har bott i kåta de sista åren. Fördelen är att den går att elda, man kan alltså torka sakerna. Man kan också sitta inne och spela spel, leka, busa lite. Ungarnas kompisar får plats. Kåtan är social och mysig.
Vill man ha ALLT på en gång letar man efter en tentipikåta i bomull/polyester på rea eller blocket.
Vill man ha prisvärt och kan göra lite anpassningar själv tittar man exv. på en bisonkåta (bisontelt.no) i polyester. En bomullskåta från bison väger bly och Du behöver ett loft för att få den torr. Har du det är även bisons bomullskåtor trevliga.
Prisskillnaderna är enorma!
Kåtan har egentligen bara en nackdel - det är stor luftvolym att värma när det är riktigt kallt och fuktigt. Fördelarna väger för vår del tyngre.
Det finns också flera mellanprisfabrikat. Tror du hittar ALL info om kåtor på utsidan.se/bo och sova/tältkåta. Anna

Sv: Tältköp på gång

Hej Anna. Är en tältkåta enkel att resa, eller är det olika mellan fabrikaten?

Sv: Tältköp på gång

De som har fast monterat innertält kan vara lite bökigare. Å andra sidan är det ju mer "bostad" i dem. Man behöver få kläm på topphatten på de modeller där den sitter lös. Pinnarna brukar behöva efterjusteras. Jämför man med att trycka in bågarna i tältets stångkanaler är det mycket enklare att resa kåtan.
Fäst duken i marken runt om (pinne i mitten och avståndslina). Sätt ihop mittstången. Tryck in den på sin plats. Nu är kåtan rest och du fixar dukspänningen genom att justera och eventuellt flytta någon pinne (med kåtans dörr stängd).
Har inte provat att göra detta i storm, men i "rimligt" väder är det ingen match alls. På vår Bison är det ibland lite svårt att få ihop paketet med mittstången när kåtan tas ner. Alla bitar ska packas i varandra och det kan tjura. Topphatten får tillfälliga markpinnar så den inte glider undan.(Oftast används den inte). Anna

Sv: Tältköp på gång

Har en Tentipi safir 7'a nu och hade tidigare en bisontelt. För mig är det så fantastiskt värt att köpa en tentipi. Bara färgen som ger ett fantastiskt inomhus mys är fantastisk. Ventilationslösningarna är hur bra som hellst. Jag är ganska löjligt fanatiskt nöjd över mitt tentipi och för mig är det väldigt mycket historia i en kåta på nåt vis. Det känns lika genuint som öppen kanot faktiskt.....

Sv: Tältköp på gång

Jag har en moskelkåtan topp jakt5 som dom hette då,och man bor som en kung

Sv: Tältköp på gång

Jag är övertygad. Självklart ska det vara mysigt, kan man samtidigt bo som en kung är det inget att tveka på.
Det får bli en tältkåta.

MVH Glenn

Sv: Tältköp på gång

http://www.cowboycamp.net/teepees.html

Sv: Tältköp på gång

Även om du har slagit till redan men ett alternativ är hängmatta,man ligger väldigt skönt och nog är det mysigt richedit/smileys/YahooIM/101.gif.html

Sv: Tältköp på gång

Hej, om du vill ha ett tält som klarar alla väder, har ståhöjd för bekvämligheten och relativt lätt så rekomenderar ja Hilleberg Atlas. Har haft mitt i ett par år nu och kommer inte att gå tillbaka till kåta. Skönt att slippa mittstången.

Vist, kåtan har en fördel den går att elda i och som nämns tidigare, torka kläder.
Har använt mitt tält 50 -50% sommar - vinter. På höst och vinter så har jag ibland ordnar värme med en heatpal och ibland med en riktig korona fotogen kamin. Man slippet då ha "rökta kläder".

Grymt rymligt, och vill man sova som en kung så ryms lätt fyra tältsängar. Då kommer man högre upp och nyttjar då bättre den stigande värmen från kaminen.
Har sovit i detta tält i - 30 no problem.

Tältet går om man vill ha samkväm med sina vänner (som också har Atlas) koppla samman med en speciell kopplingsdel.

Vikten kan hållas nere genom att endast köra med yttertältet.

Nackdelar då?

Jo det är väl priset. Ska man ha allt lull lull så landar man i 20.000:- klassen.

Vill du köra mer "light is right" så har jag bra erfarenheter av:
Hennesey hammock Deep gjungle zip XL
och
Hilleberg Akto.

Hör bara av dig om du vill ha bilder eller med info.
Jag får nog anses som en riktig "prylnörd" och har stor kunskap i de mesta vad gäller "high end" vildmarksprylar.

Hoppas du hitttar ditt drömtält.

Senaste redigerad av Riverman (2011-03-22 23:07:40)

Sv: Tältköp på gång

Hej Robin. Nej jag har inte köpt något tält ännu.
Eftersom jag är lite av en "återfallsknutte" har jag mycke saker att köpa.
Mina prylar har säkert en medelålder på 30 år, drygt det kanske.
Nu har jag också barn, dyrt blir det...

Jag klarar nog inte att  förnya hela kittet på ett år som jag hade planer på.
Men jag uppskattar att få info om dagens prylar, vad som finns och vad som
är bra.
Jag hoppas kunna köpa ett tält denna säsong.

MVH Glenn

Sv: Tältköp på gång

Hej igen. Ett annat alternativ är ju att köpa ett billigare, mindre tält och kombinera detta med ett "myggtält" om man nu vistas i myggtäta miljöer.
Då kan detta nyttjas som samvaro tält, matlagning mm.

Köpte mitt myggtält för 990:- (rea) 3x3 meter, 2,10 m högt och självstadgande.

Sv: Tältköp på gång

Hej. Jag har en annan fråga som en "prylnörd"  ( du tar väl inte illa upp) nog kan
ha en åsikt om.
Jag har tre stormkök (korkat, jag vet) av någon anledning och ett litet gasolkök.

Så jag letar efter ett kök också, ett fotogen eller bensin.
Krikonlund har ett "hiker" -tror jag det heter- kan det vara något till kanoten eller
har du någon annan ide?
Ett kök med lite bättre tryck i än trangia.

MVH Glenn

Sv: Tältköp på gång

Hej Glenn. I väntan på svar från Riverman vet du väl att du får ett helt nytt kök med gastillsats på Trangiat? Det är inte svårt att såga upp ett lagom hål. Anna

Sv: Tältköp på gång

Hej Anna. Jo jag vet. Jag har tittat på sådana, men hur bra är egentligen gasen.
Jag tänker på temperaturen -utomhus alltså- hur den funkar i kyla.

Tanken jag har är att även ha ljus och värme med samma bränsle som även funkar i lite kallare temperaturer.
Gas är i sig inget hinder, bara det funkar.

MVH Glenn

Sv: Tältköp på gång

Då är gas inget alternativ vintertid. Vi brukar ha eld /pelletsvärme i kåtan och då känns gasköket som ett utmärkt matlagningsalternativ. Inne i kåtan är det varmt nog för att gas aldrig ska vara något problem. Gasen är lättreglerad, snabb, kärlen håller sig hyfsat rena och det är ingen risk för spill och läckor när man fyller på. Tänker du dig däremot att köket ska både värma och ordna maten, dessutom fungera i kyla - då är det andra alternativ som gäller.

Mycket av din gamla utrustning fungerar nog ännu. Inte minst i kanot, där vikten spelar mindre roll. Sovsäckar brukar åldras ganska fort, på liggunderlagsfronten har det skett en revolution men resten handlar mycket om material och vikt. Ett av våra bästa tält har , som din utrustning, dryga trettio år på nacken och det är ännu i gott skick. Anna

Sv: Tältköp på gång

Stormkök:

Vid kallare temperaturer använder jag Primus Omnifuel, det är ett kök som klarar de flesta bränslen, ex. fotogen, diesel, bensin, gas mm.
Vintertid använder jag bensin (kemiskt ren) vilket är outstanding i minusgrader. Fungerar klockrent även vid -30.

Sommartid så är ett lätt gaskök grymt. Rena kastruller, lätt att justera värmen och snabbt.

Ska jag på längre turer så anväder jag ett titankök som använder trä som bränsle.
Med detta kokar jag 1 liter på 3 min med locket på. 4 minuter utan lock.
Kvistar ock kottar mm finns det ju gott om så bräslet är gratis.

Kan verkligen rekomendera detta kök!

http://www.youtube.com/watch?v=fwbG5XNQ … r_embedded

Sv: Tältköp på gång

Jag har köpt gastillsats till trangian och tycker att det funkar riktigt bra.
På vintern föredrar jag brasa så man får lite värme på köpet.
Den lilla biltema gasbrännarn `hikern´ är bra att koka kaffe på, funkar även att koka i kanoten under färd.
Fotogenkök är inte heller så dumma men är besvärliga att förvärma, bra effekt.

Sv: Tältköp på gång

Försökte lägga in en bild, gick sådär..

Försöker med en länk i stället.
http://semester.takeone.se/#0.0
En bild från sommarens bilsemester med en del av de tält jag nämnt tidigare.

Senaste redigerad av Riverman (2011-03-24 10:14:35)