Tråd: Kanotbygge

Jag har beslutat mig för ett kanotbygge nu under vintern och våren. Jag har ingen direkt erfarenhet av att bygga något, inte minst i trä. Jag har under månader drömt runt på thomassondesign.com och nu gjort slag i saken och köpt en ritning. Jag har sett att det på forumet rapporterats om en del byggen. Jag behöver all hjälp jag kan få och uppskattar tips från er alla.

En direkt fråga jag har: jag tänker att jag skall såga ut ribborna med cirkelsåg, en sån har jag aldrig använt och undrar lite hur komplicerad denna process är och om det är något särskillt jag bör tänka på som skulle kunna underlätta?

Tack tillsvidare!

Simon

Sv: Kanotbygge

Jag har aldrig byggt en kanot, men jag är snickare och jag har klyvt en helvetes massa löpmeter med olika sågar.
Jag har också gått i samma tankar som du men aldrig att jag skulle klyva 5mm
ribbor med cirkelsåg.

Använd en bänksåg istället, finns att hyra  för en billig penning om du inte får låna
en såg på brädgården. En cirkelsåg kan också vara svår att hantera till så tunna
ribbor, 5mm.

Lycka till. Glenn

Sv: Kanotbygge

Om plankorna är långa så bör du använda 3 eller fler bockar.
Jag skruvade fast regelbitar på bockarna så att bockarna inte skulle skadas.
Plankorna skruvade jag fast i reglarna så hade jag inga tvingar som var i vägen för sågen.
Använd fintandad klinga.

Vilken modell blir det?

Sv: Kanotbygge

glenn skrev:

Jag har aldrig byggt en kanot, men jag är snickare och jag har klyvt en helvetes massa löpmeter med olika sågar.
Jag har också gått i samma tankar som du men aldrig att jag skulle klyva 5mm
ribbor med cirkelsåg.

Använd en bänksåg istället, finns att hyra för en billig penning om du inte får låna
en såg på brädgården. En cirkelsåg kan också vara svår att hantera till så tunna
ribbor, 5mm.

Lycka till. Glenn

Cirkelsåg är det enda rätta, lättare att gå med en sån, listen ligger ju kvar på bocken, än att hålla reda på en 5meter lång och 5mm tjock list som vill spreta åt alla håll då du vill koncentrera dig.
Ska man såga stora mängder så kan man bygga om sågen.
http://i406.photobucket.com/albums/pp14 … G_0163.jpg
Fråga på brädgården hur mycket dom vill ha för att såga, kanske är billigt, svintråkigt och dammigt att såga.

Senaste redigerad av krikonlund (2011-01-10 22:11:20)

Sv: Kanotbygge

Man har ett anhåll på bänksågen samt ett rullbord på några meter så det går enklare.

MVH Glenn

Sv: Kanotbygge

glenn skrev:

Man har ett anhåll på bänksågen samt ett rullbord på några meter så det går enklare.

MVH Glenn

Klart man har men när nästan hela plankan är sågad är den ju inte mycket mer än 15x20 mm och 5 meter lång ganska bånglig att handskas med på en bänksåg, lättare då om biten sitter fast i 3-4 bockar.
Jag har testat bägge men föredrar cirkelsågen, man slipper ju stå och hålla en planka i timmar, bättre då att vila sågen mot en.
Har du sågat strip?

Sv: Kanotbygge

Nej, jag har aldrig sågat strip men som jag skrev tidigare så har det blivet mycke
klyvande, både tjockt och tunnt.
Kanske att jag tänker yrkesmässigt, cirkelsåg liksom bänksåg har ju sina fördelar
liksom nackdelar.
Själv skulle jag använda en bänksåg, jag har ju tillgång till alla typer av sågar via mitt jobb.

MVH Glenn

Sv: Kanotbygge

Ja det är lätt att krångla till det i onödan.

Sv: Kanotbygge

Jag vet inte om jag ska ge mig in i diskussionen men visst råder det ett visst mått av konsensus kring att det är just handcirkel som är det alenarådande vid stripsågning. Oavsett nästan vad man har för övriga sågar till hands. Spontant känns det även för mig som har tillgång till väldigt fina snickerimaskiner konstigt.

Sv: Kanotbygge

Jag tror att vattenskärning nog är det bästa.http://www.opencanoe.se/forum/richedit/smileys/YahooIM/10.gif

Sv: Kanotbygge

Vi vill ialla fall att Simon lyckas bra med sitt kanotbygge.

MVH Glenn

Sv: Kanotbygge

Tack för en väldigt intressant diskussion. Kul med så många svar. Jag tänkte införskaffa cirkelsågen då den är den billigaste lösningen och helt enkelt prova mig fram. Jag återkommer säkert då.

Krikonlund: Jag skall bygga en Kavat (vet att det är en kajak, ville inte säga det högt :)) Om det funkar bra med bygget ger jag mig på en kanadensare till hösten. Blev inspirerad av din singoalla och Rus. Fina båtar!

Sv: Kanotbygge

Kajak bygger jag med, kul, min blir i plyfa.
Kavat tror jag är ett bra val, dom verkar mångsidiga och säkra.
Läs om nybörjarens fatalism och om hans dimmiga begrepp om hur en kajak skulle se ut.
http://paddling.nu/2010/11/12/mindre-ar-mer/
Om du senare vill bygga en Rus så kan jag rita av spanten.

Sv: Kanotbygge

Jag har byggt ett knippe kajaker med gran ribb.
Jag har provat att såga med liten cirkelsåg och bänksågar och ska jag såga något mer blir det cirkel såg,ett tips är att förlänga den justerbara linjalen med en list på ca 30cm(går mycket stadigare,lättare att köra rakt).
Du får gjärna höra av dig

Sv: Kanotbygge

Hej igen
Det har tagit lite tid. Jag har kommit igång, jag valde en fast bänksåg, den fanns på jobbet, vi var två som sågade ut ribborna då gick det utmärkt. Jag hade inte fixat det själv... Tack för hjälpen. Handcirkelsåg borde alltså vara ensambyggaralternativet. Min erfarehet så här långt är att försöka anlägga en så jämn byggjigg som möjligt,, min blev inte jämn vilket innebar ett antal timmar i att försöka rikta varje spant rak och jämn. Jag löste det genom att borra ett hål i varje spant och rikta dessa så att jag såg lampan i vajre hål (6mm) för varje spant, många timmar, få millimetrar, hålet låg enligt baslinjen och centerlinjen enligt thomassondesign.se fantastiska ritningar. Satsa på en jämn och rak byggjigg! resten går snabbt! Hörs snart

file:///Users/simonnilsson/Downloads/DSC00039.JPG

Senaste redigerad av Simon (2011-03-12 00:04:04)