Tråd: Kanotbygge

Jag har beslutat mig för ett kanotbygge nu under vintern och våren. Jag har ingen direkt erfarenhet av att bygga något, inte minst i trä. Jag har under månader drömt runt på thomassondesign.com och nu gjort slag i saken och köpt en ritning. Jag har sett att det på forumet rapporterats om en del byggen. Jag behöver all hjälp jag kan få och uppskattar tips från er alla.

En direkt fråga jag har: jag tänker att jag skall såga ut ribborna med cirkelsåg, en sån har jag aldrig använt och undrar lite hur komplicerad denna process är och om det är något särskillt jag bör tänka på som skulle kunna underlätta?

Tack tillsvidare!

Simon

Sv: Kanotbygge

Jag har aldrig byggt en kanot, men jag är snickare och jag har klyvt en helvetes massa löpmeter med olika sågar.
Jag har också gått i samma tankar som du men aldrig att jag skulle klyva 5mm
ribbor med cirkelsåg.

Använd en bänksåg istället, finns att hyra  för en billig penning om du inte får låna
en såg på brädgården. En cirkelsåg kan också vara svår att hantera till så tunna
ribbor, 5mm.

Lycka till. Glenn

Sv: Kanotbygge

Om plankorna är långa så bör du använda 3 eller fler bockar.
Jag skruvade fast regelbitar på bockarna så att bockarna inte skulle skadas.
Plankorna skruvade jag fast i reglarna så hade jag inga tvingar som var i vägen för sågen.
Använd fintandad klinga.

Vilken modell blir det?

Sv: Kanotbygge

glenn skrev:

Jag har aldrig byggt en kanot, men jag är snickare och jag har klyvt en helvetes massa löpmeter med olika sågar.
Jag har också gått i samma tankar som du men aldrig att jag skulle klyva 5mm
ribbor med cirkelsåg.

Använd en bänksåg istället, finns att hyra för en billig penning om du inte får låna
en såg på brädgården. En cirkelsåg kan också vara svår att hantera till så tunna
ribbor, 5mm.

Lycka till. Glenn