Tråd: Vildmarks snacks

Nu i vintertid blir det mycket tid till matlagning och bakning. Här ett trevligt snacks som håller länge och är trevligt att ta med sig ut i naturen;)!

Ett nyttigt mellanmål när energin tryter är dessa kakor.

2 dl havregryn
1 msk vetekli
1 dl kokosflingor
1 dl solrosfrön
1 dl pumpafrön
2 dl aprikoser, delade i mindre bitar
2 äggvitor

Mixa alla ingredienser till en massa, platta ut på en plåt, skär i bitar och grädda i ca 15 minuter i 175 grader. Lycka tillhttp://www.opencanoe.se/forum/richedit/smileys/YahooIM/10.gif
Anders!

Sv: Vildmarks snacks

Ska man skära i bitar innan man gräddar?
Då jag läste trådöverskriften väntade jag mig ett recept på torkad renkorv eller beef jerky ala jokkmokk typ...

Sv: Vildmarks snacks

Det kommer det också;)! Jag lovar, trodde ni var som mig o gillade snacks o godis;)! Ja man skär dom innan o lossar dom från varandra efter bakningen!

Sv: Vildmarks snacks

Gahkku, glödkaka

Anders har bett mig lägga in det här receptet på forumet åt honom. Han är ute på skidtur i -20 grader och har just tillagat en sådan här glödkaka i sin Dutch oven.
/Curt

Gahkku, glödkaka
När man bodde i tältkåta var det vanligt att man bakade bröd varenda dag. Ingredienserna håller sig färska länge, åtminstone om man använder vatten som degvätska. Man var tvungen att ta med sig mycket mjöl och annat när man flyttade upp till fjälls på våren, för att det skulle räcka ända till hösten.

Först av allt måste ni ha en gjort upp en eld. Medan ni väntar på att det ska bli riktigt bra glöd gör ni degen i en bunke och låter den jäsa.

Recept: 10 stora kakor, storlek som en dutch oven eller stekpanna, helst i gjutjärn!

7 dl mjölk eller vatten (eller blandat)
1 dl olja/flytande margarin
1 dl sirap
1 tsk salt
1 dl rågsikt
vetemjöl
1 ¼ påse torrjäst

Värm vätskan och oljan till 37°C och slå i jästen. Blanda och rör i sirap, salt och rågsikt. Rör i vetemjöl till en lagom fast deg (som en bulldeg). Rör 5-10 minuter. Jäs ca 40 minuter (beroende på yttertemperatur, men i närheten av elden så är det normalt samma temperatur ute året runt;) i bunken under duk. Dela degen i tio lika stora delar och kavla ut kakorna på en mjölad träplatta. Nagga (picka hål i kakan med en gaffel) och grädda i het gjutjärnspanna.
Ät och njut.

Anders Klint

Curt

Sv: Vildmarks snacks

Hmmm.......... Nu är det 43,7 grader kallt i Forshällan o dom säger att det ska bli kallare under natten o imorgon bitti. Skönt att ha kommit hem:)