Tråd: Vojmån

Halloj alla glada kanotister det verkar vara stilltje här på forumet. Är alla på vattnet måntro? Råkar vara i Kittelfjäll med kanoten och ska ta nån paddeldag nu framöver. Nån som kan rekomendera någon sträcka? Hade funderat på Borkasjön till Dikanäs.

Sv: Vojmån

Jag ska åxå dit, fast om nån vecka.
Berätta om det var bra.

Sv: Vojmån

Jaha det var värst. Jag var och paddlade en natt i matsdalsån. Ruskigt fint fiske, lite för lite vatten i ån för att det skulle vara bra paddling. På de sträckor där det var lungt vatten var det fint.
Hade en riktig nära bäver upplevelse, den gled sakta emot oss och dök med ett plask bara 3 meter ifrån oss. Har sett mycket bäver förut men aldrig har någon kommit så nära mig.
Vojmån blir det nån dag framöver... Har så mycket annat att stå i här bara.
Åkte vägen från Stalon till saxnäs. Älven som går därefter vägen verkar ju vara helt underbar.

Sv: Vojmån

Mycket harr?

Sv: Vojmån

Ja, riktigt fina exemplar.

Sv: Vojmån

Nyss hemkommen från en helt fantastisk kanottur. Startade i Bergsjön och paddlade till Dikasjön. Då jag körde till Bergsjön kom två lokala förmågor upp från älvbrinken med avbruten paddel och tuktad gammal alukanot och skulle avsluta kvällen eftersom de hade badat redan efter några hundra meter. Så förväntningarna då jag gav mig av var på topp. Satte i 15 liter vatten i en vattensäck fram så att kanoten skulle ligga bättre i vattnet. Efter 50 meters paddling började forsarna och de höll sedan nästan i sig hela vägen ner. För mig en helt ny dimension  på paddelvatten. Vildmarkskänslan är helt enorm. Fick tömma kanoten några gånger men höll mig på rätt köl hela vägen ner. Jag bar kanoten förbi en fors och naturligtvis Dikafallet. Den första forsen jag bar hade jag såhär i efterhand kunnat paddla men den var den första stora forsen och jag hade inte blivit varm i kläderna. Har i kväll paddlat i valsar jag inte trodde var möjliga. Jag har varit rädd fler än en gång.
Hade ingen kamera med mig tyvärr så krikonlund får fota då han åker ;)
Helt seriöst den bästa paddlingen jag upplevt i precis alla bemärkelser. 5 stjärnor och en måste prova klassificering ger jag sträckan. Tog 4-5 timmar men då paddlade jag på rätt bra, stannade aldrig och fikade eller så. De lokala förmågorna sa att det var högt vatten nu och jag vill nog mena att det var perfekt med vatten. Nog mycket för att man inte går på sten hela tiden.

Sv: Vojmån

Japp mycket vatten i Vojmån.
Jag har bara fiskat, ingen paddling.