Tråd: Är det möjligt att paddla till Vadvetjåkka Nationalpark?

Hej!
Jag är purfärsk på forumet så kanske ska presentera mig lite snabbt, Tomas heter jag, 22 år gammal Umebo, har varit ute på ett antal turer i fjällen sommar som vinter, har sjövana efter en vinter på fiskebåt i nordnorge men även varit ute i båt både i skärgården och på fjällsjöar..

Dock så är jag nästan ny för kanotpaddling.. Har paddlat kanadensare/kajak en handfull gånger och det har väl inte varit nått stort problem direkt, har god fysik och balans och klarar mig rätt bra på vattnet.

Men tur ensam, i det här fallet i en fällbar kanadensare från Ally, hur ska det gå..
Jag tar förberedelser på allvar och det blir dels en kurs i forspaddling nu på vårkanten, men även lite turer när Allyn väl är inköpt, på sjöar och åar häromkring, jag skulle inte ge mig ut om jag inte hade förtroende för mina kunskaper, oroa er inte.

Så till saken, jag är ute efter lite vildmark på riktigt, som är tillgänglig från kollektivtrafik och dessutom spännande och spektakulär!
Har varit påväg på tur till Vadvetjåkka Nationalpark ett par gånger men det har aldrig blivit av, och på kartan verkar det ju nästan paddlingsbart..
http://i44.tinypic.com/14y7syc.jpg

På hitta.ses flygbilder syns det rätt mycket whitewater mellan vadvetjåkka och torneträsk så lite släpa blir det allt..

Vad tror ni, verkar det som en bra tur, eller är det dumdristigt?

Tanke på fiske och och öppen eld längst vägen hägrar, ved kan ju bli ett problem, särskillt i nationalparken givetvis, så ett kök ska nog med också..

Mvh / Tomas

Sv: Är det möjligt att paddla till Vadvetjåkka Nationalpark?

Hej Tomas, välkommen till forumet. Jag har inte paddlat i det området själv, men av kartan kan man se att fallhöjden är avsevärd. Vassejavri ligger på 465 möh och Torneträsk på 341 möh.
Den sista sträckan från nationalparken till Torneträsk faller älven nästan 80 meter på 5 km.
Sjöpaddlingen är säkert fin, men strömsträckorna blir för branta att paddla. Så långa bärningar blir det.

Det är mäktigt att paddla i fjällen och du kan ju kombinera det med vandring och toppturer (utan att släpa upp kanoten på toppen) :)
Så en möjlighet är att göra en rundtur på sjöarna i området och inte nödvändigtvis paddla hela vägen ner till "Träsket".

Ett område jag kan rekommendera är Rogen och sjöarna runt omkring. Ingen forspaddling men fantastisk natur. Men oavsett var du paddlar vill vi gärna läsa om dina turer här på forumet.

Curt

Sv: Är det möjligt att paddla till Vadvetjåkka Nationalpark?

Ah jo ja jag har börjat inse det jag också.
Och jag har nästan kommit fram till att en Ally kanadenesare inte riktigt är vad jag söker, jag tror det kommer bli turer med packrafting istället, dom uppblåsbara gummibåtarna som väger ungefär 2 kg, så dom faktiskt går att bära med sig utan större problem.

Men jag återkommer med en turberättelse när det kommer :)

Sv: Är det möjligt att paddla till Vadvetjåkka Nationalpark?

lleberg skrev:

Hej!
Jag är purfärsk på forumet så kanske ska presentera mig lite snabbt, Tomas heter jag, 22 år gammal Umebo, har varit ute på ett antal turer i fjällen sommar som vinter, har sjövana efter en vinter på fiskebåt i nordnorge men även varit ute i båt både i skärgården och på fjällsjöar..

Dock så är jag nästan ny för kanotpaddling.. Har paddlat kanadensare/kajak en handfull gånger och det har väl inte varit nått stort problem direkt, har god fysik och balans och klarar mig rätt bra på vattnet.

Men tur ensam, i det här fallet i en fällbar kanadensare från Ally, hur ska det gå..
Jag tar förberedelser på allvar och det blir dels en kurs i forspaddling nu på vårkanten, men även lite turer när Allyn väl är inköpt, på sjöar och åar häromkring, jag skulle inte ge mig ut om jag inte hade förtroende för mina kunskaper, oroa er inte.

Så till saken, jag är ute efter lite vildmark på riktigt, som är tillgänglig från kollektivtrafik och dessutom spännande och spektakulär!
Har varit påväg på tur till Vadvetjåkka Nationalpark ett par gånger men det har aldrig blivit av, och på kartan verkar det ju nästan paddlingsbart..
http://i44.tinypic.com/14y7syc.jpg

På hitta.ses flygbilder syns det rätt mycket whitewater mellan vadvetjåkka och torneträsk så lite släpa blir det allt..

Vad tror ni, verkar det som en bra tur, eller är det dumdristigt?

Tanke på fiske och och öppen eld längst vägen hägrar, ved kan ju bli ett problem, särskillt i nationalparken givetvis, så ett kök ska nog med också..

Mvh / Tomas

Ja Curt har helt rätt, fallhöjden är allt för hög! Jag bor i Jokkmokk och har paddlat kanot i närmare 40 år! Jag kan starkt rekomendera en nästan helt oskriven paddeltur ca 5 mil väster om Jokkmokk, med utgångspunkt från den lilla byn Karats, med start i Karats sjön, riktig vildmark med helt fantastiska paddelvatten och vildmark utöver det vanliga:)! Jag kan garantera att du blir mer än nöjd!

Sv: Är det möjligt att paddla till Vadvetjåkka Nationalpark?

Har själv planerat att paddla exakt samma rutt framåt sommaren men började efterforska efter att ha läst ditt inlägg. Risken är att det blir för mycket bärande i den övre änden av älven för att vara mödan värt, fast vad är en tur utan lite äventyr..?

Har själv bara varit till fots en bit upp efter den nedre delen av älven, som förövrigt såg väldigt lockande ut.
Kanske är det vansinne att genomföra, men är man beredd att släpa är det kanske värt?
Skulle i vilket fall reka till fots innan forsarna och räkna med en hel del släpande.

Ska förövrigt till området med skidor och pulka nu i veckan :)

Senaste redigerad av jlm (2010-05-11 10:00:08)